Column: Thorbeckestraat is te oud en te smal voor autoverkeer

De Thorbeckestraat wordt gemangeld door het verkeer, maar politici, die begrijpen dat het drukke autoverkeer een grote aanslag pleegt op het woongenot van de bewoners en de kwaliteit van de huizen, lossen vervolgens dit probleem  niet op.

Het is zo duidelijk als wat: de straat is niet ingericht op (vracht)auto’s: het profiel is tien jaar geleden juist versmald. Daarbij lopen de woningen schade op door trillingen van volgeladen vrachtauto’s. De beste oplossing is het straatje afsluiten voor alle autoverkeer. Toch gebeurt het niet. Er komen alleen maar halfzachte oplossingen. Goed bedoeld maar de enige goede oplossing is afsluiten! Niemand gelooft toch dat je vrachtauto’s zou kunnen weren, zoals de gemeente voorstelt. De praktijk laat dit gewoon zien. Het probleem is: er wordt nauwelijks gehandhaafd. Het gedogen gaat gewoon door omwille van de winkels die bevoorraad moeten worden. 

De eerste poging om de verkeersdrukte in de straat te verminderen was in 2010. De gemeente besloot de rijweg smaller te maken, de parkeervakken werden iets breder gemaakt, het trottoir aan de westzijde is wat verbreed en de verlichting is aangepakt. De straat moest door deze maatregelen een woonstraat worden, schreef de gemeente toen, in plaats van de drukke verkeersweg die het nu is.  

Maar het besluit dat echt helpt, werd niet genomen: het tweerichtingsverkeer in de straat is gebleven. Het was puur wensdenken. Sterker nog, het is er alleen maar drukker en gevaarlijker geworden, nota bene doordat er niet werd opgetreden tegen vrachtauto’s die ondanks het verbod door de straat bleven rijden. 

Toch was er toen wel degelijk een optie om de straat helemaal af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Het was toen de tijd van  het beruchte verkeerscirculatieplan, met als leidraad ‘doorgaand verkeer is van minder belang’.

Dit betekende dat het doorgaand verkeer uit het stadscentrum zou worden geweerd. Dat verkeer moet dan via de N-wegen en de Zuiderweg zijn bestemming weten te vinden. Om dit te bewerkstelligen zou het Marktplein worden afgesloten voor autoverkeer en de Thorbeckestraat ook. Dit om sluipverkeer te voorkomen.  

Zo gek was het idee niet om doorgaand verkeer buiten het stadscentrum te houden. Dit zou veel verkeer schelen hier. Bezoekers met en zonder auto zijn en blijven welkom in het winkelgebied. Maar wie uit Muggenburg naar Groeneweg wil of andersom, kan prima buitenom. Met de komst van de Cornelis Blaauwboerlaan  is dit goed te doen.

Maar de politiek is wispelturig en verandert nog weleens van mening. Toen eenmaal besloten was om de Markt niet af te sluiten voor het autoverkeer, werd  in feite het verkeerscirculatieplan ten grave gedragen en bleef de Thorbeckestraat opengesteld voor autoverkeer van twee kanten. Daarmee werden de bewoners opnieuw in de kou gezet. Al met al zijn de bewoners door de politiek behoorlijk in de steek gelaten.

Om de bewoners van de Thorbeckestraat tegemoet te komen besloot het college in 2015 om vrachtauto’s te weren uit de straat.  Er kwam een verbodsbord te staan aan beide zijden van de straat voor vrachtwagens met een bepaalde lengte. Er werd nauwelijks gehandhaafd. Vrachtauto’s werd niets in de weg gelegd. Ze bleven komen en gaan. De schades stapelden zich op en de huizen bleven last houden van de trillingen. Logisch dat de bewoners het zat zijn en actie gaan voeren.

Het draait allemaal om de economie: het bevoorraden van de winkels. Dat mag niet worden gehinderd. De Thorbeckestraat moet open blijven voor het vrachtverkeer, zegt onder meer de Ondernemersclub van Schagen. Uiteindelijk besluit de gemeente een inrijverbod voor autoverkeer in te stellen voor de Thorbeckestraat. Straks kan alleen nog van zuid naar noord door de straat worden gereden.

Maar ook deze maatregel zet te weinig zoden aan de dijk. De straat is niet berekend op zware vrachtwagens. De hinder is te groot.Laat dit het uitgangspunt zijn. Punt uit. Maar nee, de raad maakt het nog bruter: we stellen de Oosterstraat open voor auto’s van de andere kant. Het wordt zo van kwaad tot erger.

De gemeenteraad weet het ook niet meer en vindt alles goed onder het mom van ‘gedeelde smart is halve smart’. De rechter heeft volgens mij weinig nodig om dit plan van tafel te vegen.

Er is maar één oplossing: dirigeer de vrachtauto’s via de Cornelis Blaauwboerlaan naar het boodschappencentrum aan de Langestraat en vice versa. Zorg ervoor dat dit veilig kan voor mede-wegegebruikers op de route. Het oude verkeerscirculatieplan kan zo weer uit het archief worden gehaald. 

Eugeen Hoekstra

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):