Column: Opeens is verbreding van de N9 niet meer nodig
Theo Meskers van de stuurgroep De Kop Werkt!, u weet wel de wethoudersclub van onze regie die bankje speelt met ons gemeenschapsgeld, zegt nu dat verbreding van de N9 praktisch niet haalbaar is en tovert een ander konijn uit de hoed: de N99 en de A7, de zogenaamde N77. De wethouder van Hollands Kroon en tevens onderkoning van de Kop van Noord-Holland praat enkel over de bereikbaarheid van onze regio met Amsterdam. Als het mogelijk is om in 50 minuten Amsterdam te bereiken, dan is Meskers tevreden. Maar dit is niet het doel, het doel is hoe maken we van de N9 een veiliger weg. Meskers is blijkbaar niet onder de indruk van de vele aanrijdingen op de N9.
Wat is er aan de hand? Er gebeuren veel aanrijdingen op de N9 gebeuren nabij Den Helder. Op 9 mei zijn twee fietsers aangereden tussen ’t Zand en Julianadorp. Op 11 april was er een kettingbotsing ter hoogte van de afslag naar Julianadorp. Op 28 juli was er een botsing tussen twee personenauto’s op de kruising van de N9 met de Bosweg in ’t Zand; op 21 maart waren drie auto’s betrokken bij een verkeersongeval op de N9, ter hoogte van Julianadorp. In 2019 waren er vijf ongelukken in de buurt van Julianadorp. Daarbij viel een dode. Veel aanrijdingen vinden plaats op rechte stukken van de weg zoals bij Burgerbrug.
De ANWB kwam in januari 2021 met de resultaten van een onderzoek naar de veiligheid van de N9 en de N99 naar buiten die aan duidelijkheid niets te wensen overlieten. Beide wegen zijn erg onveilig. Er gebeuren veel ongelukken. De leden van de ANWB willen dat de N9  verbreed wordt en hier en daar verlegd achter en paar dorpen. Na dit onderzoek kwam het onderzoek van Rijkswaterstaat naar de verkeersveiligheid van de N9. Ook dit rapport kwam met dezelfde conclusies.
Vervolgens heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vorig jaar naar de N9 gekeken. Ook deze kwam tot het oordeel dat de N9 een heel onveilige weg is. Maar bij de oplossingen die het ministerie te berde bracht zit niet het voorstel om de N9 te verbreden. We weten allemaal dat verbreden van de N9 de enige goede oplossing is om de verkeersveiligheid te verbeteren. Maar de gemeente Den Helder haakt af door te zeggen dat een driebaansweg niet veilig genoeg is  en een vierbaansweg te veel kost.
En dan komt de aap uit de mouw. Den Helder wil ook  een nieuwe weg naar Middenmeer met aansluiting op de A7. Motief: dit is ‘de vlotste verbinding tussen Den Helder en het autosnelwegennet ten noorden van het Noordzeekanaal.’ Maar zal hiermee de N9 veiliger worden?
Den Helder denkt dat die verbindingsweg de goedkoopste oplossing is. Maar dit is nooit onderzocht. Ook niet hoeveel vervoersbewegingen deze weg ‘wegvangt’ van de N9. Meskers gaat vol op het orgel in het NHD door te zeggen dat N77 gaat dienen als aanjager van gebiedsontwikkeling met als gevolg meer woningbouw, recreatie en toerisme. Het woord veiligheid wordt niet genoemd. Zo’n weg zal een aanslag betekenen op het landschap. Maar dat is nooit een thema geweest voor Meskers.
Op het ministerie vraagt men zich wellicht af of de bestuurders in de Noordkop hun prioriteiten wel op orde hebben. Zij ondermijnen op deze manier hun plannen met de N9. Het slot van het liedje is dat het bij pappen en nathouden blijft.
Eugeen Hoekstra
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
De ongelukken komen niet door te hard rijden maar door de mensen die te zacht rijden
Ik rijd helaas deze weg veel
Maar hoeveel mensen er 70 rijden dat is echt veel
Die ga je vanzelf inhalen met alle gevolgen van dien zo nu en dan
De minister zegt nu dat er geen files zijn maar ik sta regelmatig vast bv oor Alkmaar
Al zouden ze de verbreding maar tussen Alkmaar en afslag Schagen
doen dan zijn we al een heel eind
Het zijn de mensen zelf die de ongelukken veroorzaken. Door te laat van huis te vertrekken en dör harder te rijden en door verkeerde inschattingen gaat het mis.
De N9 ligt op een tracé dat bij aanpassingen vreselijk duur is.