Column: Ondernemers nog steeds ontevreden over de gemeente

Het gemeentebestuur van Hollands Kroon heeft zo’n 3700 ondernemers aangeschreven, maar slechts 370 hebben gereageerd. Uit het onderzoek komt naar voren dat, net als in 2018, meer dan de helft van de ondernemers ontevreden is over de samenwerking met hun gemeente en de wijze waarop de gemeente haar ondernemers betrekt en de gemeente zelf betrokken is bij de ondernemers.

Vooral in gebied oost van de gemeente is men ontevreden over de samenwerking met de gemeente. Deze negatieve stemming drukt zwaar op de algehele tevredenheid.

De vraag is waarom blijft de gemeente desinteresse uitstralen naar de bedrijven binnen haar grondgebied? Geen idee, de onderzoekers herhalen wat de gemeente moet doen: probeer ondernemers proactief te betrekken bij het bepalen van het beleid en geef ze inspraak.

De klaagzang is nog niet teneinde. Meerdere ondernemers missen de persoonlijke betrokkenheid en ondersteuning van de gemeente, en spreken bovendien negatief over de houding van de gemeente tegenover de ondernemers. Die klacht was erin 2018 ook.

En de aanbeveling van het onderzoeksbureau klinkt bekend in de oren: de gemeente doet er dan ook goed aan nog actiever mee te denken, actiever te luisteren en zich in te leven in de specifieke situatie van de ondernemer. Het regelmatig bezoeken van lokale ondernemers kan hieraan bijdragen. Let op, zegt het bureau, de meeste ontevreden ondernemers zitten in het buiten gebied. Zij geven vaker een onvoldoende.

Enkele ondernemers geven bovendien aan dat ze het lastig vinden contact te krijgen met de gemeente en dat zij geen reactie krijgen op hun vragen. Deze klacht was er ook twee jaar geleden. Wat zegt dit over de gemeente zelf? Eigenlijk gaat het om twee dingen: communicatie en inspraak. Daarin faalt de gemeente. Twee jaren geleden al, nu nog steeds.

Bijna de helft van de ondernemers waardeert de inspanningen van de gemeente om regelgeving te vereenvoudigen en te versoepelen met een onvoldoende. De onderzoekers hebben goede suggesties: flexibeler en globaler bestemmen. Voer daarnaast een digitaal meldingsformulier in voor het melden van onduidelijke of overbodige gemeentelijke regelgeving.

Ondernemers die de afgelopen twaalf maanden contact hebben gehad met de gemeente waarderen de professionaliteit van de gemeentelijke organisatie en haar medewerkers gemiddeld met een 5,7. Ruim een derde van de ondernemers (37%) waardeert de professionaliteit met een onvoldoende. 

De gemeente krijgt gelukkig ook positieve reacties. Ondernemers in de gemeente Hollands Kroon zijn vooral positief over parkeermogelijkheden, bereikbaarheid voor bevoorrading en de veiligheid in de bedrijfsomgeving. Ook waarderen ondernemers de algehele dienstverlening van de gemeente Hollands Kroon gemiddeld met een 6,1.

Van de ondernemers die de afgelopen twaalf maanden contact hebben gehad met de gemeente is 54% het er (helemaal) mee eens dat de medewerker zich verantwoordelijk toonde om de betreffende vraag of het probleem daadwerkelijk op de lossen. In 2018 gaf 51% van de ondernemers aan het (helemaal) eens te zijn met de stelling.

Van de ondernemers in de gemeente Hollands Kroon is ongeveer een kwart (23%) lid van een ondernemersvereniging.

Moraal van dit verhaal: de gemeente Hollands Kroon geeft weinig om de ondernemers; het enige wat beiden bindt zijn de gemeentelijke heffingen.

Eugeen Hoekstra 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):