Column: Liander hoeft niet op te schieten van de rechter
Liander kreeg een rechtszaak aan zijn broek door een boer die zijn zonnepark niet mocht aansluiten op het net. Capaciteitstekort zei Liander. De rechter oordeelde dat Liander niets valt te verwijten. Dan maar een wachtlijst.
Particulieren die een zonnepark willen, stuiten op een nee van de energiebedrijven zoals Liander. Reden is dat het elektriciteitsnetwerk de vraag niet kan bijbenen. Gevolg is dat burgers het beu zijn en geen zin in een wachtlijst. Ze vinden het raar dat de overheid wil dat haar onderdanen hun hebben en houwen vergroenen, maar niet thuis geeft als burgers de daad bij het woord willen voegen.
Zonneparken zijn bijna net zo populair als elektrische auto’s (hierover verder meer), zij het dat beiden niets met elkaar te maken, of toch, omdat zonneparken stuiten op overvolle elektriciteitsnetwerken. Als het elektriciteitsnetwerk vol is, heeft een nieuwe leverancier van groene energie zoals een particuliere zonnefarm het nakijken. Dat blijkt uit een uitspraak van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
De ACM kreeg een klacht van een boer uit de Noordoostpolder, die op een stuk land een zonnefarm heeft gebouwd. Niemand vertelde hem dat Liander de boel op slot heeft gezet. Tot zijn verbijstering kreeg hij te horen dat zijn zonnepark niet wordt aangesloten op het net. Reden: er is onvoldoende capaciteit.
De boer ging naar de rechter om de aansluiting af te dwingen, maar ving bot. Liander mag wachtlijsten hanteren voor wie het eerst het net op wordt geholpen. De uitspraak is ook van belang voor onze regio, waar Liander heer en meester is. Nieuwe grote afnemers van elektriciteit kunnen er in de Noordkop er niet meer bij.
Er is ook een oplaadprobleem voor elektrische auto’s. Zo heeft Amsterdam al laadpalen die tussen 18.00 en 21.00 uur minder stroom leveren om te voorkomen dat de stad op zwart gaat. Maar ook buiten de hoofdstad neemt de vraag naar elektriciteit enorm toe door de groeiende populariteit van de elektrische auto. Omdat een moderne elektrische auto een piekvermogen heeft dat gelijkstaat aan dat van tien huishoudens, kan het hard gaan.
Wanneer in een straat tien auto’s allemaal tegelijk gaan opladen, dan zijn er dus ineens honderd huishoudens extra. Afhankelijk van de lokale situatie kan dan overbelasting van het net ontstaan, gevolgd door ellendige stroomstoringen. Vergroten van de netcapaciteit vergt een investering van miljarden euro’s. De straten moeten open om dikkere kabels te leggen, meldt het Algemeen Dagblad. Dat zie ik voorlopig niet gebeuren. Eerder worden laadpalen qua vermogen op rantsoen gezet.
Nederland is koploper qua laadinfrastructuur, maar dat is geen verdienste als je in aanmerking neemt hoe groot de groei is van elektrische wagens in ons land. Het komt erop neer dat er veel meer elektrische auto’s zijn dan publieke laadpalen. Wat het laatste betreft: alleen Texel en Amsterdam kleuren groen, de rest van Noord-Holland oogt het ongunstige licht- tot felrood.
Eugeen Hoekstra
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal