Column: Hoeveel doden moeten er vallen?

“Hoeveel doden moeten er op de N9 vallen voordat er wat gedaan gaat worden? Elk jaar weer zijn er zoveel doden en  gewonden te betreuren op deze levensgevaarlijke weg. Elke keer vragen wij ons af hoeveel er nog moeten vallen. De maat is vol! Dit is een urgente oproep van alle gebruikers van deze levensgevaarlijke weg aan de politiek,” luidde de aanhef van een petitie gericht aan de provincie die met 1.071 handtekeningen in het voorjaar is aangeboden aan de provincie. Niets geholpen. Met vier miljoen subsidie van minister Harbers (VVD) kom je niet ver.

Er gaat bijna geen week voorbij of er wordt weer een ongeval gemeld op deze ’dodenweg’.  Een krantenbericht: “Wie de hele N9 af rijdt, van Alkmaar tot aan Den Helder, is zo’n 35 minuten onderweg. Gevaarlijke minuten, want het gaat met regelmaat mis op de Rijksweg.

Ongelukken volgen elkaar in rap tempo op, soms met desastreuze afloop. Het laatste dodelijke ongeval was op 9 oktober, toen een touringcar met daarin ongeveer veertig mensen, frontaal in aanrijding kwam met een tegemoetkomende personenauto. Het slachtoffer uit IJmuiden zat in de auto. Hij overleed ter plaatse. Twee mensen uit de bus raakten gewond.”

In oktober kwam er een 20-jarige Schoorlaar om het leven na een frontale botsing met een touringcar. En dat was niet de eerste keer dat de N9 een leven eiste. In 2021 verongelukte een 30-jarige politieagent uit Maassluis. In 2020 een 33-jarige uit Julianadorp en in 2019 een 41-jarige inwoner uit Schagen. In september werd een bestuurder gewond naar het ziekenhuis gebracht nadat hij in de greppel was beland bij Schoorl, een auto sloeg over de kop bij een botsing bij ’t Zand, en drie auto’s botsten bij Bergen op elkaar.

’De N9 scoort slecht op verkeersveiligheid, Er is een bovengemiddeld risico op (ernstige) verkeersgewonden en -doden’, luidt  de conclusie die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft getrokken naar aanleiding van de uitkomsten van een onderzoek naar de veiligheid van de Rijksweg vorig jaar. Je zou verwachten dat op grond van deze gevolgtrekking maatregelen worden aangekondigd  om wat aan dit probleem te doen.

Maar ingrijpende maatregelen zijn voorlopig niet gepland.  “We krijgen 10 miljoen van het Rijk, maar een rijbaan uit elkaar halen om er een middenberm tussen te plaatsen kost te veel geld. Je zou dan echt rijbanen moeten verplaatsen en dat is een hele uitdaging in kleine dorpen en steden.” We hebben een veelvoud nodig van het budget dat we nu hebben, ” zegt woordvoerder Erik Suik van  Rijkswaterstaat in de krant.

Maar gelukkig trekt minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) de portemonnee voor de N9. Het gaat om 4 miljoen euro voor aanpassingen van de N9. Te weinig om halleluja te zeggen. Het meeste van dit geld gaat naar Bergen waar een fietstunnel komt in combinatie met een turborotonde. De rest is  voor andere aanpassingen van de N9, maar welke hiervoor in aanmerking komen, is niet bekend gemaakt. Het is goed dat Harbers geld beschikbaar stelt voor de N9, maar het is veel te weinig om een groter deel van de N9 verkeersveiliger te maken.

Kijk naar het probleem: op bijna de hele N9 rijdt het verkeer uit beide richtingen elkaar tegemoet en er is geen fysieke rijrichtingscheiding, zoals een tussenberm of geleiderail. Iets wat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid nadrukkelijk aanraadt. Laten we daar eens mee beginnen.

Eugeen Hoekstra

 

 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?

Publicatiedatum: 23 november 2022
Categorie: Column
Aantal views: 469
Avatar foto
Eugeen Hoekstra is vrijwilliger op de redactie van Noordkop Centraal, met de specialisaties politiek en zorg. Eugeen schrijft ook geregeld columns en ondervraagt politici in het TV programma De Bank.



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
1 antwoord
  1. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    De N9 is een veilige weg zoals deze is aangelegd na de renovatie van deze weg.
    Het zijn de mensen die met hun voertuig zich niet houden aan de maximale toegestane snelheid. Ook de afstand tussen voertuigen is vaak te gering (bumperkleven).
    Het maakt eigenlijk niet uit of je 75km per uur rijdt of max 80Km per uur.

Reacties zijn gesloten.