Column: Hoe houden we de binnenstad vitaal
Wethouder Jelle Beemsterboer was op de Gracht tegen een Fries aangelopen, die hem lovend toesprak over de binnenstad van Schagen. Zijn reactie sterkte hem in zijn opvatting dat we met de binnenstad een juweeltje in handen hebben dat we moeten koesteren.
Wie er veel komt is eraan gewend geraakt en vindt het niet meer zo bijzonder. Dan wordt het tijd om je zelf aan je oren te trekken: hoe maken de binnenstad nog mooier en gezelliger? Of ambtelijk gezegd: hoe versterken we de positie van de binnenstad.
Maar ja, waar begint de binnenstad en waar houdt hij op? Beemsterboer kon het mij niet vertellen toen ik erom vroeg. Voor het antwoord moet ik bij een ander dossier zijn: Marktstad Schagen. Het zogeheten BIZ-gebied, Binnenstad Investering Zone, ligt tussen de Langestraat, Schubertstraat, Noord, Loet, Hofstraat, Oude Slotstraat, Landbouwstraat, Molenstraat en Thorbeckestraat.
De tweede vraag is: Wat maakt de binnenstad aantrekkelijk? De Fries, die zo complimenteus sprak, woont misschien in Tzummarum en is weinig gewend. Het debat is net begonnen.
Locatus kwam onlangs met cijfers naar buiten over de leegstand eind 2018. Zo stonden er toen 28 van de 170 panden leeg in het centrum van Schagen. Dit is nog geen ramp, maar goed is het niet. Net als het fenomeen dat er veel verloop is onder winkeliers: na een jaartje of zo verdwijnen ze weer uit het straatbeeld.
Oorzaak van de leegstand is toch vooral de lege etalages in het Makado die je aangapen. Eens was het Makado het selling point van de stad Schagen, nu allang niet meer. Het is te hopen dat de aanstaande opknapbeurt van het Makado weer tot een icoon maakt. Â Â Â Â
Er zijn nog meer rapportcijfers beschikbaar over de binnenstad van Schagen. Eerst het zuur: Eén: Schagen is geen uitblinker. We staan op nummer 51 van de 100 grootste winkelcentra. Twee: er is nog nooit een onderzoek gedaan naar de knelpunten. Drie: het is de vraag of de winkeliers willen meedoen en meebetalen aan acties om het hart van Schagen nog aantrekkelijker te maken voor de consument. Vier: de gemeente heeft nauwelijks geld om het straatbeeld in het centrum te verfraaien.
Er is niet veel voor nodig om de consument tevreden te stellen. Het parkeren is gratis, het winkelaanbod scoort goed met een 8,5 en het centrum is goed bereikbaar met de auto. Wat zijn dan de bedreigingen? Het aantal internetverkopen neemt toe en het internet heeft invloed op het hele koopproces.
Maar het is ook zo dat mensen van winkelen houden. Daarom is mijn advies: integreer de internetmogelijkheden en maak er een marketingtool van en maak van het stadscentrum een soort Huiskamer: veilig, gezellig en alledaags. In dit concept past niet de auto.
In 2013 dong Schagen naar de prijs van de Beste Binnenstad  onder kleinere gemeenten. Schagen werd voorbijgestreefd door Venray, die lof kreeg toegezwaaid van de jury omdat het winkelcentrum hier fysiek is afgesloten voor het gemotoriseerd- en fietsverkeer.
Dat Venray een verkeersvrij stadscentrum als uitgangspunt had genomen voor de herinrichting van het winkelgebied, werd door de jury zeer gewaardeerd. Bovendien loofde de jury de intensieve samenwerking van de winkeliers.
De middenstand in Schagen ziet een autovrij centrum niet zitten. Het zijn de auto’s die voor de reuring moeten zorgen. De gemeente heeft het geld niet om het stadscentrum fraaier in te richten en aan te kleden. Wat overblijft zijn de koopacties en evenementen van de nieuwe ondernemersvereniging: zij moet de boel zien te redden.
Eugeen Hoekstra  Â
Â
Â
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal