Column: Gelukkig nieuwjaar

Het nieuwe jaar begon spectaculair, en dan druk ik me nog zacht uit. Na de vuurwerk-onrust in ons land, deden ze er in de VS een schepje boven op met Donald Trump als ongeleid projectiel in een bedenkelijke hoofdrol. Het leidde de aandacht hier voor even af van Corona, maar er waren verder geen woorden voor te vinden.

Het is me trouwens wat met onze bondgenoten; de Verenigde Staten in 4 jaar Trump veranderd in de ‘Verdeelde Staten van Amerika’ en onze overburen in Groot-Brittannië die de Europese klok door hun  exit pakweg een paar decennia terug zetten. Niets van het verleden geleerd kennelijk…

Tot zover mijn simpele kijk op de wereldpolitiek .

Lokaal valt op dat bouwplannen op verschillende plekken in stad Schagen met enige regelmaat de kolommen van het dagblad vullen.

Vooral de plannen voor woningbouw op de plek van Oudshoorn (waar is dat bedrijf trouwens gebleven?) en de ontsluiting van Muggenburg-Zuid in het kader van de komende uitbreiding aldaar, komen aan bod.

Gemeente meldt dat er €150.000 wordt uitgetrokken voor onderzoek naar aanpassingen van de Zuiderweg. Een mooie gelegenheid om de ontsluiting van Muggenburg daar meteen in mee te nemen, want ook hierbij speelt de Zuiderweg een belangrijke rol.

Opvallend is dat vanuit de politiek vrijwel onmiddellijk wordt geroepen dat het ene niet mogelijk is vanwege Provinciale standpunten en dat op een andere optie het veto van de NS rust, kortom; we zijn weer in de “Kan- niet-modus”, zonder dat er alternatieven aangedragen worden.

Ooit – het zal grofweg gezegd omstreeks 2010 geweest zijn –  ben ik met een aantal bewoners, belangengroepen, politici, ondernemers en anderen betrokken geweest bij het tot stand komen van een ‘Structuurvisie voor Schagen t/m 2025’. Wethouder Jan Bouwes was voortrekker van deze ‘denktank’ waaruit constructieve ideeën voortkwamen die op papier gezet werden als een soort spoorboekje voor de toekomst.

Niet alleen de fietsbrug over het kanaal Schagen-Kolhorn om het ‘gat’ in de Westfriese omringdijk te dichten behoorde tot de ideeën, maar ook een Zuidelijke ringweg om Schagen, een verbindingsweg tussen de N245 en de N241, die het – toen al!- drukker wordende verkeer op de Zuiderweg en de Westerweg moest ontlasten, en tevens de geplande woonwijk in Muggenburg-Zuid zou moeten ontsluiten.

Ik weet niet wat er met dit soort langere termijn stukken gedaan wordt, maar ik vermoed dat het meerjarenplanmede door de fusie met Harenkarspel en Zijpe in een lade is verdwenen of intussen door de papierversnipperaar is gehaald.  Jammer, zou dat zijn, want er stonden zinnige suggesties in om te anticiperen op ontwikkelingen en groei van stad Schagen.

De nu op handen zijnde reconstructie van de Zuiderweg met rotondes en een afslag via de Piet Ottstraat, moet mijns inziens in een breder perspectief gezien worden waarin ook de ontwikkeling van Muggenburg-Zuid een plek krijgt.

Naast de suggestie om Muggenburg-Zuid te ontsluiten via de N245 valt bijvoorbeeld ook te denken aan een oostelijke toegangsweg van Muggenburg, parallel aan de spoorlijn. Daar ligt veel groen en is ruimte genoeg voor een 30km-tweebaansweg met fietspaden. Fijnstof en geluid worden toch al door de spoorlijn veroorzaakt, dus daar hoeven geen protesten tegen te komen…  Op deze wijze zijn er naast de huidige Verzetlaan nóg twee toegangswegen voor de nieuwe wijk en voor de sportcampus…

Kortom, gezien de complexiteit van de bouwplannen ‘Oudshoorn’ en die in Muggenburg-Zuid en de broodnodige aanpassing van de infrastructuur om de verkeersstromen te beheersen en veilig te laten verlopen, lijkt het mij wijs om een stedebouwkundige in de arm te nemen met de opdracht om in een ‘overall-plan’ voor een adequate oplossing te zorgen die toekomstbestendig is.

Dan maar wat méér geld uittrekken in plaats van die geraamde anderhalve ton.

Tot volgende maand!

Rob Hogenes

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):