Column: Geen extra station in de Noordkop
Weet u het nog? Dat ooit beloofde NS- station in Waarland, wanneer komt dat er eindelijk? Dit station zou een geweldige impuls geven aan de economie in ons gebied vinden PvdA, Seniorenpartij, D66, Wens4U, SP en GroenLinks die op 19 februari een motie indienden waarin gevraagd werd om een haalbaarheidsonderzoek.
Liefst voor het zomerreces gereed, zeiden ze erbij. Het college zegt nu het onderzoek te hebben uitgevoerd. Resultaat: dat station komt er niet. Haalbaarheid: nul.
De zes fracties hadden hun verzoek om een onderzoek nog zo trefzeker beargumenteerd. In de Noordkop vindt verschraling van het openbaar vervoer plaats: er rijden sporadisch bussen. Scholieren en studenten kunnen onmogelijk gebruikmaken van het OV en als ze dit dan toch lukt dat kost het reizen onevenredig veel tijd, aldus de aangekondigde motie.Â
Alles werd uit de kast gehaald zoals leefbaarheid, duurzaamheid, economie en toerisme om de noodzaak van een station in Waarland aan te tonen. Kortom, de Noordkop zou er verschrikkelijk van opknappen.
Het college, gedomineerd door de christendemocraten, zag de bui al hangen en probeerde het haalbaarheidsonderzoek, vooral aangemoedigd door de toenmalige fractievoorzitter van de PvdA Marjan Leijen, te downsizen tot een onderzoekje want een haalbaarheidsonderzoek gaat veel geld kosten en laten we wel wezen we weten nu al wat de conclusie zal zijn: dat station is onhaalbaar. Dat laatste zeiden ze niet maar dachten het wel.
Ook de raad van Hollands Kroon liet ze niet onbetuigd: een station erbij maakt het leven voor de forenzen wat makkelijker. Nu loopt er een lijntje van Hoorn naar Medemblik waar nu toeristen worden vervoerd voor de lol.
In de Wieringermeer gebeurt van alles: meer banen betekent meer werklui. Agriport ligt niet ver van Medemblik. Hoe gek is de gedachte om dit lijntje op te waarderen tot een normale lijn?
Terug naar Schagen. Het college heeft het onderzoek afgerond met de niet verrassende conclusie: NS, ProRail, gemeente Hollands Kroon en gemeente Schagen komen op basis van de verkenning gezamenlijk tot de conclusie dat een treinstation nabij Waarland en De Weel helaas geen kans van slagen heeft. Zodoende wordt geen verdere verdieping gemaakt middels een haalbaarheidsonderzoek.
 Waarom gaat het niet lukken? NS en ProRail weten waarom: er zijn niet voldoende instappers om een extra station te realiseren. Buiten de spits zijn de treinen slecht bezet. Het past niet in de huidige dienstregeling,  de reistijd wordt er langer door en het station is niet rendabel te exploiteren. U leest het goed: u had deze argumenten ook zelf kunnen bedenken.
Moet je desondanks een haalbaarheidsonderzoek willen? De colleges van Schagen en Hollands Kroon vinden van niet. Zo’n onderzoek moet je laten doen door een erkend ingenieursbureau en zo’n bureau schrijft facturen met een vork. En de uitkomst is al bekend voordat het onderzoek begint.
Is dat alles beste colleges? Was de motie niet ook bedoeld om het OV te versterken in ons gebied waar buurtbussen het loodje dreigen te leggen omdat onze grijsaards andere keuzes maken.
Nu het station er niet gaat komen, wat stellen jullie voor om het aangekaarte probleem op een andere manier op te lossen? Het is wel weg gemakkelijk om te zeggen: het station gaat er niet komen. U allen een mooie dag toegewenst.
Eugeen Hoekstra Â
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal