“Zebrapad geen voetgangersoversteekplaats”

SCHAGEN – Door het ontbreken van de bijbehorende borden tellen de witte strepen van het ‘zebrapad’ op de Nieuwstraat mogelijk nog steeds niet als volwaardige voetgangersoversteekplaats.

Door alleen aanbrengen van witte strepen op het wegdek in de Nieuwstraat in Schagen is het nog geen Zebrapad-voetgangersoversteekplaats (VOP) volgens de Wegenverkeerswet, aldus een bezorgde inwoner, de heer Chih Chun Wang.

Bij de witte strepen op het wegdek hoort altijd ook het bijbehorende vierkante blauwwitte verkeersbord. Dit moet aan beide kanten zichtbaar volgens de regels geplaatst te zijn, meent de inwoner. Hij vraagt zich af of de witte aangebrachte strepen op het wegdek wel juridische status hebben. En of bijvoorbeeld automobilisten nu echt voorrang moeten verlenen aan voetgangers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen.

“De gemeente Schagen heeft door het niet plaatsen van het verkeersbord bij de witte strepen op het wegdek in de Nieuwstraat Schagen een mogelijk onveilige situatie gecreĆ«erd, waardoor voetgangers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen alsnog in gevaar kunnen komen. Omdat voetgangers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen denken dat zij voorrang hebben”, waarschuwt de heer Wang.

Eerder werd een voorstel voor een gekleurd regenboog-zebrapad, dat symbool staat voor inclusiviteit, ontraden omdat dat ook geen juridische status heeft. Een verkeersdrempel werd jaren geleden vanwege de harddraverij met paarden als onwenselijk genoemd. Een verkeersdrempel is geen verplichting bij het plaatsen van de borden. Of de gemeenteraad opdracht gaat geven tot het plaatsen van de borden is nog onbekend.

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Richard de Graaf is als weekendredacteur actief voor Noordkop Centraal en Regio Noordkop.



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
2 antwoorden
  1. sjaak1943
    sjaak1943 zegt:

    Tijd om de binnenstad te transformeren tot een 30km-zone?
    Dit bevordert veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid.
    Lagere snelheden verminderen ongevallenrisico, stimuleren fiets- en voetgangersverkeer en verminderen geluidsoverlast.
    Dit creƫert een aantrekkelijke omgeving voor bewoners en bezoekers, met ruimte voor sociale interactie en groen. Samen bouwen we dan aan een duurzame toekomst voor onze (binnen)stad.

  2. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    In 30 km gebieden en zones behoren geen zeebra’s. Daar moeten zoweinig mogelijk voorzieningen worden gecreĆ«erd. Zo sober als mogelijk.
    Dan geldt bestuurders van rechts gaan voor en voetgangers en fietsers zijn beschermd.

Reacties zijn gesloten.