Wat moeten we straks met de berg afgedankte accu’s, zonnepanelen en windturbines ?
Je hoort er weinig over en dat is raar want hoe gaan we straks om met die aanzwellende berg accu’s, zonnepanelen en windturbine-bladen? Prachtig hoor die elektrische auto’s maar die accu’s hoe milieuvriendelijk zijn die dingen eigenlijk? De productie vormt een grote belasting voor het milieu.
Zweedse onderzoekers ontdekten dat het maken van een 30 kWh accu voor een elektrische auto Nissan Leaf een uitstoot geeft van al 5,3 ton Co2 voordat er een kilometer is gereden. Daarvoor kun je ongeveer 2,7 jaar in een vergelijkbare benzineauto rijden. Voor een Tesla S loopt de uitstoot nog verder op, zeggen de onderzoekers. Die heeft een accu van maximaal 100 kWh. Pas als je hier ruim acht jaar mee hebt gereden, heeft het klimaat er baat bij, vergeleken met rijden in een benzineauto. Tot zover Zweden.
Snel gaan je gedachten uit naar een auto die rijdt op waterstof. Maar dat is andere koek. Niet helemaal. Wat is het geval. Hyundai komt binnenkort met Nexo de markt op. Een auto met een brandstofcel aan boord. Kijk dat is andere taal. Het zou me niet verbazen als de waterstofauto het op de lange termijn gaat winnen van de elektrische auto. Maar voorlopig moeten we het doen met elektrisch rijden. Â Â Â Â
Over een jaar of tien openbaart zich een aanzwellende stroom van afgedankte accu’s. Wat moeten we ermee? En wie betaalt het innemen en slopen van de accu’s. Naarmate er meer elektrische auto’s op de markt komen hoe hoger de stapel wordt van slooprijke accu’s. Nu hebben we het te doen met hoofdzakelijk loodaccu’s en die zijn goed te recyclen, vooral omdat het lood heel goed hergebruikt kan worden voor nieuwe accu’s.
Maar de lithium accu’s zijn in opmars. Ook in elektrische auto’s. Ik lees wat deskundigen hierover zeggen. Deze accu’s hebben een hoge energiedichtheid maar hebben als nadeel dat het ontmantelen zeer ingewikkeld en brandgevaarlijk is en kostbaar. Reken maar op een paar euro per kilo. Bij accupakketten die in sommige gevallen de 400 kg benaderen gaat het dus om een flink bedrag.
We krijgen een afvalberg van accu’s. Maar ook van zonnepanelen. Dit kan nog even duren. Met een geschatte levensduur van ongeveer 25 jaar duurt het dus nog 10 tot 15 jaar voor we een forse toename van afgedankte zonnepanelen kunnen verwachten. Daar moeten we toch beter op voorbereid zijn. Niet alleen is er het probleem van het afval. In de panelen zitten ook heel wat waardevolle materialen zoals glas, aluminium en verschillende halfgeleidende materialen die hergebruikt kunnen worden.
We krijgen een afvalberg van niet-recyclebaar afval van afgedankte windturbine-bladen. Goed voor jaarlijks 2,7 miljoen ton volgens een onderzoek van de University of Cambridge. Zo groeit een afvalberg aan kunststof van 40 miljoen ton die je moet dumpen. Dat gaat om een volume van 10 Feijenoordstadions. Wat moet je met niet- recyclebaar kunststofafval? Vragen de vergunningverleners wel aan de windmoleneigenaren waar zij straks het afval laten en wie ervoor gaat betalen?
Als we niet opletten raken we bedolven onder de afvalproducten die meehelpen het milieu schoner te maken maar terugkeren als een boemerang dankzij de door ons ingezette energietransitie. Maar helaas is er geen alternatief zodat wij ons er beter op kunnen voorbereiden. Het is aan de overheid om de eerste stappen te zetten in deze richting.
Eugeen Hoekstra
Â
Â
Â
Â
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal