Vorig jaar 234 klachten bij gemeente

SCHAGEN – In 2022 zijn er in totaal 234 klachten binnengekomen van burgers bij de gemeente Schagen.

Dit zijn alle informele klachten en bejegeningsklachten samen. In 2019 waren dit er 257 en in 2020 waren dit er 345 en in 2021 zijn er 343 klachten geregistreerd.

Klagers zijn over de afhandeling van hun klacht door de gemeente goed te spreken. In 2020 werd de afhandeling met 8.7 beoordeeld door 58 inwoners, in 2021 hebben 71 inwoners een 8,6 gegeven en in 2022 hebben 32 inwoners een 8,2 afgegeven.

Er zijn 48 klachten waarbij de terugkoppeling langer dan 4 weken in beslag nam. Dat is iets meer dan 20% van alle klachten, een afname van 5% ten opzichte van 2021. Dit is nog steeds niet wenselijk, stelt de gemeente, maar er is wel een voorzichtige verbetering zichtbaar.

Als een klant niet tevreden is kan hij de klacht indienen bij de Nationale Ombudsman. In 2022 waren dat er 22. Hiervan konden er 21 klachten direct worden afgehandeld door de Ombudsman na telefonisch contact.

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Eugeen Hoekstra is vrijwilliger op de redactie van Noordkop Centraal, met de specialisaties politiek en zorg. Eugeen schrijft ook geregeld columns en ondervraagt politici in het TV programma De Bank.



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
1 antwoord
  1. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    De gemeente zou meer mieten doen voor het echt afhandelen van fixi -meldingen.
    Nu zijn veel meldingen op afgehandeld gezet terwijl het werk van de melding niet of nog niet is afgehandeld.

Reacties zijn gesloten.