Twijfels over tellingen verkeer Zuiderweg
SCHAGEN – De Zuiderweg kan de forse toename van het verkeer niet aan. Dat stelt Ronald van de Buld in een nieuwe aflevering van zijn podcast ´De schande van Schagen´.
In een nieuwe aflevering van zijn podcast gaat Van de Buld terug in de geschiedenis. In 2011 werd in een visie van de gemeente Schagen al gemeld dat de Zuiderweg na 10 jaar aan zijn maximale capaciteit zou zitten. In die visie wordt ook gesproken over een nieuwe zuidelijke randweg tussen de N241 en de N245.
Bij die visie waren nieuwbouwplannen De Veldwachter met bijna 150 woningen en De Tramhalte met 44 woningen nog niet meegerekend. Die woningen staan er nu, en Muggenburg Zuid staat in de planning. De zuidelijke randweg is alleen nog een vaag plan.
Nu zegt de gemeente, dat de Zuiderweg het verkeer nog aankan. De zuidelijke randweg zou pas nodig zijn als Schagen Oost wordt ontwikkeld. Dat zou blijken uit tellingen in 2020.
Die telling is volgens Van de Buld niet representatief, omdat dat jaar Nederland grotendeels stil lag wegens corona. Van de Buld adviseert de gemeente om, voordat met de bouw van Muggenburg Zuid wordt begonnen, eerst een nieuwe verkeerstelling uit te voeren.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Op de Zuiderweg zijn er de laatste jaren veel te veel uitritten bijgekomen. Al die uitritten blokkeren bij het uitrijden de Zuiderweg. Ook zijn er veel te veel inritten. Ook het verkeer wat afslaat over het midden van de Zuiderweg blokkeert de doorstroming.
Ook het spoor blokkeert de Zuiderweg regelmatig en op gezette en ongezette tijden (bij vertraging van de treinen).
Op verschillende plaatsen kunnen voetgangers en fietsers hun weg via de Zuiderweg niet vervolgen door de bouw en werkzaamheden aan kabels en leidingen.
Fietsers en voetgangers steken nu op gevaar van hun eigen leven over. Er is vaak totaal geen mogelijkheid om rustig en veilig over te steken.
Het doorgaande verkeer zou beter via de N245, N248 en de N241 afgewikkeld moeten worden. De aanwijzigingen op de ANWB borden zou een deel van de oplossing zijn.
Ook het terugbrengen van in en uitritten is een oplossing. Bijvoorbeeld de Veldwachter en Tramhalte via Muggenbutg. Gorter en BK garage via de Witte Paal. P&R en gebouw HoepZuid via de weg langs Mediance.(Kaagweg)
Op zich goede ideeën maar uiteindelijk komt alles toch weer uit op diezelfde Zuiderweg natuurlijk Natuurlijk Schagen.
Helemaal eens met jouw observaties v.w.b. ‘gevaar voor eigen leven’ maar de reactie die ik daarop krijg is ‘dat er tot nu toe geen ongelukken gebeurd zijn’.
??????????
Waar gaat dit over Bart?
Jouw reactie snap ik niet. Wat draag je bij?
Wij, bewoners van de Zuiderweg, Dorpen en Spoorlaan hebben een gesprek gehad met de Gemeente.
Na renovatie van de Zuiderweg zal er weer een telling gedaan worden.
Toen ik daar op terugkwam en meldde dat de spoorbomen 8x per uur dicht gaan, met al zijn filevorming en stilstaand verkeer en dus het gemiddelde naar beneden haalt, konden ze tot nu toe alleen bevestigen.
Wat heeft een telling op deze manier voor zin.
Wij zullen er bij de gemeente op blijven hameren, want dit zijn geen reële feiten waarmee je kunt werken.
Benieuwd hoe dit op papier gezet is Marijke, via Erik al even contact opgenomen! 😉
Volgende aflevering gaat nu net over dit kruispunt en de invloed van de nieuwe wijk De Veldwachter op de Zuiderweg.
Dank voor het delen Ed!
De feiten (incl. deze aflevering 😉) staan hier:
https://www.bldmedia.eu/de-schande-van-schagen-6-verkeerstelling-of-verkeerde-telling/