Spoorwegovergang Zuiderweg sluiten?
SCHAGEN – De spoorwegovergang in de Zuiderweg in Schagen gaat, als het aan de gemeente Schagen ligt, dicht als er een zuidelijke randweg is gerealiseerd.Â
De wens om een nieuwe weg aan te leggen ten zuiden van Muggenburg tussen de N241 en de N248 leeft al sinds 2010. De weg moet de drukke Zuiderweg ontlasten.Â
Woensdagavond waren de Zuiderweg en de nieuwe randweg de meest besproken onderwerpen tijdens een inloopavond over de Omgevingsvisie 2040 Stad Schagen.Â
De Zuiderweg wordt nu al gezien als een te drukke en gevaarlijke weg. Met de bouw van veel appartementen (De Veldwachter en De Tramhalte) wordt het alleen maar drukker.Â
Daarom moet er meer druk op de provincie worden uitgeoefend om de randweg te realiseren, vinden veel inwoners. Er was zelfs een suggestie om pas met de bouw van woningen in Muggenburg Zuid te starten, als de randweg er is. Dat is volgens de gemeente niet realistisch en zou de bouw van woningen enorm vertragen.Â
In de Ontwikkelvisie heeft de gemeente omschreven dat de spoorwegovergang aan de Zuiderweg dicht kan, als de randweg ten zuiden van Schagen er is. Dat zorgde bij meerdere aanwezigen voor gefronste wenkbrauwen, mede omdat daarmee ook bedrijventerrein De Witte Paal minder goed bereikbaar wordt.Â
De Ontwikkelvisie 2040 Stad Schagen ligt nog tot 27 juli ter inzage in het gemeentehuis. Tot die dag kunnen belanghebbenden ook een zienswijze indienen.
Zie ook:Â Ontwikkelvisie Schagen langer ter inzage
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Ahum. De Zuiderweg is vooral tussen de Spartahal en de Bioscoop, en dan met name ook rond de spoorwegovergang, een gevaarlijke weg. Dat heeft niet zozeer met de drukte van die weg te maken, maar met de knullige inrichting van die weg.
Een groen middenberm, zoals elders op Zuiderweg, zou al een hoop chaos bij het oversteken kunnen voorkomen.
Dat er iets moet gebeuren aan het drukte van het verkeer is waar, maar blijft de mogelijkheid voor fietsers behouden ?
Voor nooddiensten ,fietsers en voetgangers, hetzelfde als de Hoep.
Volgens mij is het juist heel goed om die weg open te houden voor de bereikbaarheid van de medische diensten en het bedrijventerrein de Witte Paal. Je krijgt dan meer bestemmingsverkeer.
Het zal door de nieuwe randweg een stuk rustiger en minder gevaarlijk worden. Hoewel ik het zelf totaal niet gevaarlijk vind…
Nog goed ter been? Niet achter een rollator?
Ik denk dat hier n245 naar n241 wordt bedoeld. Het artikel zegt de n248, die sluit welliswaar aan op de n241 maar ligt niet naast muggenburg 😉
3 kwartier rijden vanaf hoep noord naar de Spartahal, niet gek bedacht. Ze zijn toch zo langzamerhand in Schagen wel door aan het draaien. Achterlopen met dingen die moeten gebeuren, voorlopen met achterlijke dingen.
Sinds de Hoep gesloten is voor gemotoriseerd verkeer, is de drukte op de zuiderweg enorm toegenomen. Het sluiten van de Hoep is de medeoorzaak van de drukte. Het openen van de hoep voor in ieder geval éérichting verkeer, is in 1 dag gereed. Ik heb nooit begrepen waarom deze spoorwegovergang ooit gesloten is.
Zou toch een mooie oplossing zijn. Moeten mensen uit Schagen zelf iets omrijden maar veel sneller, zeker als we dan onder t spoor door rijden. En op de S3 kan er een rotonde komen, loopt al het verkeer ook beter door. Minder stilstand in de stad zelf. Minder uitstoot.. En een fietspad over de weg (naast t spoor) zodat bewoner vd nieuwe wijk gewoon knap over de weg heen fietsen uit hun nieuwe wijk. Het kost wel een hoop maar dan heb heb je meteen minder verkeer door Schagen heen.