Pleidooi voor vervangen vlotbruggen
SCHAGEN – Er moeten liefst twee nieuwe vaste oeververbindingen over het Noordhollands Kanaal komen om de oude vlotbruggen te ontlasten. Dat vindt de Seniorenpartij in Schagen. De partij wil dat de gemeente zich hiervoor sterk maakt.
De partij kreeg dinsdagavond bijval van de rest van de politiek. Toch is de kans dat de wens van de Seniorenpartij in vervulling gaat klein.
Volgens wethouder Hans Heddes is het Rijk duidelijk: er komt geen extra vaste oeververbinding. De reden is dat bij die oeververbinding ook een nieuwe weg richting de N245 nodig is. Daarmee wordt het onbetaalbaar.
Wel is er veel aandacht voor de veiligheid in Sint Maartensvlotbrug en Burgervlotbrug. Buurtbewoners in Sint Maartensvlotbrug voerden afgelopen weekend nog actie om de veiligheid te verbeteren. Ze willen een rondweg door het dorp, zoals in ’t Zand. Die oplossing is volgens wethouder Heddes te duur, maar hij wil er wel met de wegbeheerder over in gesprek. Een mogelijke oplossing is ook het plaatsen van verkeerslichten in de dorpen.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal
Verkeerslichten op een doorgaande weg? Creër je nog meer file op de N9. Wereldvreemd idee: bij Bergen worden ze op termijn juist weggehaald en en zou je ze elders weer willen plaatsen.
Daar pleit ik ook voor . De tractoren worden steeds zwaarder en de boeren denken o het kan wel . NIET MEER VAN DEZE TIJD !!!!!
De titel boven dit artikel zegt “vervangen vlotbruggen” (door vaste oeververbindingen, neem ik aan), maar vervolgens spreekt zowel het artikel als de gemeente over geheel “nieuwe vaste oeververbindingen”.
Mijn mening:
Die vlotbruggen zijn niet meer van deze tijd. Ze vormden ooit, in het begin van de 19e eeuw, toen men hier nog met paard en wagen reed, een handige oplossing om de doorvaart van goederen naar Amsterdam over het Noordhollandsch Kanaal zo min mogelijk te belemmeren. Later werd het Noordzeekanaal gegraven en werd het hele Noordhollandsch Kanaal een stuk minder belangrijk. De vlotbruggen bleven, maar vormen nu vooral een last voor de regio.
Ik zou zeggen: zet ze elders in, bijvoorbeeld als toeristische fietsverbinding in het gat van de Westfries Zeedijk bij Schagen, en schenk er ook één aan Zuideerzeemuseum. Zet vervolgens gewoon een normale ophaalbrug op deze plekken.
Een mogelijk goedkopere tussenoplossing voor de gemeente Schagen is een draaibrug.
Een draaibrug kan robuuster worden uitgevoerd dan een vlotbrug en is bij korte overspanningen goedkoper in aanleg en onderhoud dan een ophaalbrug. Het draaipunt kan uit het midden worden geplaatst, waardoor toch een brede doorvaart kan worden gerealiseerd.
Een draaibrug wordt meestal wel smal uitgevoerd, dwz openstelling voor afwisselend één rijrichting per keer, maar dat is nu met die vlotbruggen toch ook al het geval.
Dan moeten alleen de dorpen nog hernoemd worden tot Sint Maartensdraaibrug en Burgerdraaibrug. 🙂
https://www.joostdevree.nl/shtmls/draaibrug.shtml
https://nl.wikipedia.org/wiki/Draaibrug_(brugtype)