Ondernemers willen af van vlotbruggen

SCHAGEN – De Ondernemers Federatie Schagen (OFS) luidt de noodklok over de oost-westverbindingen in de gemeente Schagen. In een brief aan gedeputeerde Olthof vraagt de OFS met klem om aandacht voor dit urgente probleem.

“De drie vlotbruggen in het Noordhollandsch Kanaal, ter hoogte van de plaatsen Burgervlotbrug, Sint Maartensvlotbrug en ’t Zand, zijn een mooi historisch relikwie uit een periode die ver achter ons ligt. In de huidige tijd zijn deze vlotbruggen echter rampzalig voor de lokale economie en de doorstroming van het verkeer. De vlotbruggen zijn zeer kwetsbaar voor verstoringen als gevolg van het frequente onderhoud aan deze oude bruggen, technische storingen en simpelweg omdat de vlotbruggen te zwaar belast worden. Hierdoor zijn de vlotbruggen zeer regelmatig niet te gebruiken,” schrijft de OFS.

Ook nodigt de OFS gedeputeerde Olthof uit om zelf eens langs te komen bij de vlotbruggen en met getroffen ondernemers in gesprek te gaan.

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Sanna Noi de Vries werkt fulltime op de redactie bij Noordkop Centraal. Iets sturen naar Sanna? Mail naar sannanoi.devries@noordkopcentraal.nl



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
15 antwoorden
  1. @win
    @win zegt:

    Er zijn prima alternatieve routes maar dan moeten ze een stukje omrijden en daar beginnen we natuurlijk niet aan, dan maar liever de boel kapot rijden en dan gaan huilebalken dat de brug er weer voor maanden uit ligt.
    Versmal de rijbaan waardoor er geen zwaar verkeer meer op kan rijden…goedkoopste oplossing en voorkomt schade in de toekomst.

    Beantwoorden
  2. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    Je hebt over het Noordzeekanaal prima bruggen. Grote bruggen als de Kooijbrug, Stolperbrug en de Schoorldammerbrug brengen je met elk voertuig van Oost naar west en van west naar Oost. Deze bruggen hebben een klep waardoor elk schip de brug kan passeren.
    De vlotbruggen zijn , en dat is al jaren zo, hebben een maximaal toelaatbaar gewicht om de bruggen te beschermen . Daaraan is ook niets veranderd.
    Je kan met al deze vaste waarden rekenen en hierop inspelen.
    Nieuwbruggen zijn dus helemaal niet nodig.
    Het probleem zit in het onkundig onderhoud en de lange aanrijtijden van het onderhoud personeel. Die konen immers zelfs van biten de regio.
    De oorspronkelijke brugwachters zijn wegbezuinigd en nu hebben we te maken met hoge extra kosten.
    Laat de OFS daar haar pijlen opzetten. Zet bij elke brug weer ce brugwachter en laat die ook het kleine onderhoudswerk doen.
    De veel te zware voertuigen hebben niets te zoeken op deze vlotbruggen.
    Het op afstand bedienen van deze bruggen is een dom project.

    Beantwoorden
  3. Anne
    Anne zegt:

    Als je zegt ondernemers, gaat het grotendeels om bedrijven met veel te grote of te zwaar beladen trekkers en vrachtwagens. Die kunnen prima omrijden, maak de vlotbruggen tot fietsbrug en iedereen gelukkig.

    Beantwoorden
  4. Marco
    Marco zegt:

    De bruggen zijn uit de tijd. Het wordt tijd voor een oplossing.èènmalige kosten zijn wel hoog maar wegen gemakkelijk op tegen alle kosten die de ondernemers en bevolking moeten maken voor omrijden, het niet kunnen combineren van bedrijvigheid, meer stuk gereden wegen. Drukker in de dorpen geloof ik niet, herverdeling zal plaatsvinden

    Beantwoorden
  5. Danielle
    Danielle zegt:

    Waarom zouden ze weg moeten? Zorg voor goede ontsluitingen om de dorpen heen. Dan worden deze ook niet onnodig belast door zwaar verkeer.
    Enkel voor fietsers/voetgangers de vlotbruggen behouden.
    Daarbij het zijn monumenten.
    Zal wat zijn al we zo makkelijk met monumenten omgaan in Nederland. 2025 of niet, beeldbepaling is een grootgoed. Dus hopelijk kan de gedeputeerde eens kijken naar nuttige werkzame ontsluiting?

    Beantwoorden
    • Inge Kaandorp-Wehrle
      Inge Kaandorp-Wehrle zegt:

      Stel U heeft geen auto en wilt van de ene kant naar de andere kant in ’t Zand, het pontje vaart niet want het is na 19:00 uur. Welke kant gaat u op? Kooijbrug van Den Helder of Basculebrug bij De Stolpen? Of gaat u met de fiets op de rug naar de overkant zwemmen?

      Beantwoorden
  6. Frank
    Frank zegt:

    De vlotbruggen mogen niet verdwijnen
    Ze moeten blijven.
    Het enige wat ze wel mogen doen is, de vlotbruggen moderniseren.
    En zo maken als de vlotbrug bij koedijk(rekervlotbrug).
    Het moet wel zo blijven dat auto’s wel eroverheen kunnen maar, geen vrachtwagens of caravans/campers.
    Anders komt er te veel zwaar en groot verkeer in de kleine steden die daar zijn. Die steden moeten daar gewoon rustig kunnen leven.
    Ze moeten ook goed toegankelijk blijven voor fietsers.
    Ik ben zelf één van de fietsers die veel gebruik maakt van de vlotbrug.

    Beantwoorden
  7. Dick
    Dick zegt:

    Het is een hels dilemma. Aan de ene kant zijn ze beeldbepalend en aan de andere kant voldoen ze niet aan het moderne verkeer. Een lokaal referendum voor vervanging voor een tweebaansophaalbrug zou een uitkomst zijn.

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Geen ophaalbrug of iets anders.
      De vlotbruggen moeten blijven. Het kan wel goed zijn te moderniseren maar,
      Géén vrachtwagens of caravans/campers toelaten daar.
      De steden die daar zijn, moeten hun rustige leven behouden
      En de fietsers moeten ook de brug kunnen gebruiken.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):