Kosten externe inhuur in 2023 € 7,5 miljoen

SCHAGEN – De gemeente Schagen gaf in 2023 circa 7,5 miljoen euro uit aan uitzendkrachten en freelancers. Dat is 1,4 miljoen euro meer dan hieraan in het voorgaande jaar werd besteed.

Dat meldt burgemeester Marjan van Kampen aan Noordkop Centraal. Van de totale loonkosten van Schagen kwam zo bijna 20 procent bij externe inhuurkrachten terecht, net als in 2022. Maar het lopende jaar zal een sterke daling laten zien van de kosten die de gemeente Schagen hieraan kwijt is, zo voorspelt zij.

Van Kampen beantwoordde deze week vragen van Noordkop Centraal over de hoge uitgaven van Schagen voor de inhuur van tijdelijk personeel. Daarvoor schoof ook gemeentesecretaris Eva van der Bruggen aan tezamen met een adviseur werving en selectie en een communicatieadviseur.

Onrust en verloop
Vragen had Noordkop Centraal over de hoge kosten van externe inhuurkrachten, die een sterke stijging vertoonden sinds 2020. In 2020 besteedde Schagen nog ruim € 3,4 miljoen hieraan. Toen startte een reorganisatie. Een jaar later was dat al gestegen naar bijna € 6,2 miljoen. In 2022 moest ruim € 6,4 miljoen worden uitbetaald aan uitzendkrachten, ZZP’ers en hun bemiddelingsbureaus. De piek moest toen nog komen.

“Dat is voor onze begrippen erg hoog”, stelt burgemeester Van Kampen, “Het is alleen wel inherent aan een tijd dat je bezig bent met een reorganisatie. Een reorganisatie zorgt voor onrust en dan zie je dat er meer verloop is. En dat is niet erg, maar het werk moet wel doorgaan want de winkel is wel open.  Je probeert het dan met elkaar te doen, maar specialismes zul je moeten inhuren.”

Gedoe op de koop toe
Het begin van de reorganisatie viel volgens Van Kampen samen met het vertrek van de vorige gemeentesecretaris, kort voor de coronaperiode. “De nieuwe interim-manager hebben we gevraagd om te zien of we het hier goed georganiseerd hebben. Dat was zeven jaar na de fusie met Harenkarspel, terwijl de samenleving alweer heel erg veranderd was.”

“Die interim-manager laat je dan inzien dat het ook wel anders zou kunnen. Dat geeft anderhalf tot twee jaar gedoe en dat neem je op de koop toe. Daarna zie je dat de vacante functies, die ingevuld werden door externe inhuur, langzaam weer worden vervuld door vast personeel.”

Ziekteverzuim
Het hoge ziekteverzuim van de afgelopen jaren heeft daar volgens gemeentesecretaris Eva van der Bruggen ook mee te maken. Dat cijfer ligt bij anderhalf keer hoger dan bij vergelijkbare middelgrote gemeenten. Volgens Van der Bruggen zie je bij alle reorganisaties een stijging van ziekteverzuim, en zelfs nog een piek nadat een reorganisatie is afgerond. “Inmiddels ligt het ziekteverzuim iets onder dat gemiddelde, dus we hebben een mooie slag geslagen.”

Plantsoenendienst stabielst
Bovendien vertrekken sinds een jaar lang niet meer zoveel ambtenaren als tijdens de reorganisatie. Meer ambtenaren stromen door naar andere functies binnen Schagen in plaats van elders te solliciteren. Overigens speelt dat probleem vooral bij de kantoorfuncties. In de buitendienst is veel minder verloop. Dus daarom hoeft veel minder tijdelijk personeel te worden ingehuurd. Volgens Van Kampen is de plantsoenendienst de meest stabiele factor binnen de organisatie: “Als je eenmaal in het groen van Schagen werkt, wil je niks anders meer. Het ziekteverzuim is ook daar het laagst.”

Anoniem solliciteren
Van Kampen is ook trots op het succes van een nieuw wervingsbeleid, waarbij mensen anoniem kunnen solliciteren en de gemeente alleen wil letten op potentie, kwaliteit en match. “Het maakt bij ons niet uit waar je vandaan komt, wat je gelooft en of je een eventuele beperking hebt. Je hoeft je naam en leeftijd niet op te geven. Een foto hoef je ook niet meer mee te sturen, om te voorkomen dat daardoor onbewust al vooroordelen een rol gaan spelen.” Volgens haar levert het nu al een diverser en inclusiever personeelsbestand op.

Rust weergekeerd
De burgemeester is blij dat de rust nu weer is teruggekeerd. “Het geeft een hoop gedoe, maar de opbrengst is wel dat er een heel mooie verse organisatiestructuur is neergezet met twee managementlagen die gericht zijn op het werk van de toekomst. Op dit fundament kunnen we nu bouwen.”

Sollicitatie eerste burger
Zelf kon ze een stabiele factor zijn in die onrustige tijd, en volgens haar werd dat door veel medewerkers  erg gewaardeerd. Inmiddels nadert het einde van haar tweede ambtstermijn. In het najaar heeft de burgemeester een klankbordgesprek met de vertrouwenscommissie van de gemeenteraad. Daarin moet ze aangeven of ze opteert voor een derde termijn, of dat de gemeente Schagen een sollicitatieprocedure moet starten voor de eerste burger. Op dit moment wil ze daar nog niks over loslaten: “Ik ga ze daarover tezijnertijd informeren”, antwoordt zij op die vraag met een grote glimlach.

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
André Bakker was in 2024 enkele maanden verslaggever/redacteur bij Noordkop Centraal.



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
1 antwoord
  1. Natuurlijk Schagen
    Natuurlijk Schagen zegt:

    Het is gewoon een schande dat onze gemeente niet eens zelf het werk kunnen doen. Kennelijk heeft de fusie en de stress ’t.g.v. reorganisatie geleid tot ziekte en uitval van mensen. Het bedrag dat werd betaald aan inhuur had helemaal niet nodig geweest. Als burger voel ik mij niet gehoord. Waarom heeft de gemeente de open gevallen vacatures niet gewoon gepubliceerd. Dan kan een ieder reageren op de open gevallen vacatures. Het is ook zo dom om mensen in te huren. Deze mensen zijn globaal 3 keer zo duur. Ze zijn er maar even en schuiven alles maar door. Het gaat de burger om goede uitvoering van de werkzaamheden. Dat zie ik niet terug.
    Het is gewoon een grove schande. De rekening gaat dus opnieuw naar de betaler van belasting.

Reacties zijn gesloten.