Jan Groot Elektro stopt ermee

SCHAGEN – Jan Groot Elektro stopt ermee. Personeelstekort is de belangrijkste reden voor Thijs Groot om de winkel te sluiten. De komende week is er nog opruiming. Daarna gaat de winkel definitief dicht.

Thijs zelf blijft wel in de branche actief. Hij gaat werken bij Beerepoot, die in Schagen een winkel hebben aan de Nieuwstraat.

Thijs nam in 2021 de winkel over van zijn ouders Jan en Ank. hij was de vierde generatie die de winkel runde. De afgelopen jaren werd het steeds moeilijker om goed personeel te vinden, waardoor alles op het bordje van Thijs kwam. Het lukte hem niet om geschikt personeel te vinden voor de installatie van producten of de administratie.

Na lang wikken en wegen besloot Thijs te kiezen voor een toekomst bij branchegenoot Beerepoot.

Jan Groot Elektro werd in 1928 opgericht door Jan Groot Sr. Hij begon toen met een smederij aan de Laan. Hij maakte kachels, pannen en ander smeedwerk.

Bij de komst van de eerste radio’s was zijn interesse voor elektronica snel gewekt. Hij bouwde ook zelf radio’s en begon met de verkoop en reparaties. Dit leverde hem de bijnaam ‘De Radiodokter’ op.

In 1970 namen Piet en Annie Groot de zaak over. Er werd een stuk aangebouwd naar achter, en het assortiment werd uitgebreid. Naast radio’s werden ook verlichting, grammofoonplaten, CD’s, televisies en witgoed verkocht. De belangrijkste pijler was de service voor de klanten.

In 1991 kwam de derde generatie in de winkel: Jan en Ank. Er volgde een verbouwing en de winkel kreeg een nieuwe pui en een nieuwe inrichting. Grammofoonplaten en cd’s verdwenen en er kwam meer ruimte voor elektrische apparaten. In 2008 werd een compleet nieuw pand gebouwd.

Die winkel staat binnenkort dus leeg. De familie Groot gaat op zoek naar een nieuwe bestemming voor het pand.

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Ed van Oerle is hoofdredacteur en algemeen manager van Noordkop Centraal. Iets delen? Iets delen met Ed? Mail naar ed.vanoerle@noordkopcentraal.nl



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
7 antwoorden
  1. W.I.M Kuijt
    W.I.M Kuijt zegt:

    Goh…jammer. ik heb bij hen eind jaren 60 mijn eerste schreden in dit vak mogen zetten. In de smalle werkplaats achterin. Tv’s, radio’s en pickupjes, bijna alles met buizen. Bedankt fam Groot voor de kans die jullie me gaven. Ik heb nu al meer dan 50 jaar mijn eigen winkel in Emmen.

    Beantwoorden
  2. Maarten
    Maarten zegt:

    Heel veel spullen daar gekocht, je betaalt wat meer, maar je hebt wel contact met je medemens. Goedkoper kan via internet, maar dat is zo onpersoonlijk en voor garantie en onderhoud is toch veel leuker een zaak om de hoek te hebben. Jammer dat dit soort zaken verdwijnen. Waar zijn we met z”n allen mee bezig.

    Beantwoorden
  3. Ineke Bakker
    Ineke Bakker zegt:

    Wat ontzettend jammer, al jaren en jaren onze “hofleverancier”.
    Onwijs goede en uitstekende service en meedenken over je aanschaf. Die service vind je niet bij een ander. Paar maanden geleden was bij schilderklus alles los geraakt mbt tv, radi, wifi ed. Wij kregen het niet voor elkaar. Bellen , tuurlijk helpen we , Sander komt wel even langs . Alles werkte weer als zonnetje.
    We gaan ze enorm missen..
    Hoop dat onze apparaten nog jaren meegaan.

    Beantwoorden
  4. Peter M.
    Peter M. zegt:

    Wij zullen de familie Groot gaan missen in hun winkel, veel artikelen daar gekocht inderdaad iets duurder maar uitstekende service en dat was ons veel waard..
    Bedankt en we zullen mekaar nog wel regelmatig tegen komen in Schagen.

    Beantwoorden
  5. Harold
    Harold zegt:

    Geofferd door het op zo aantrekkelijke (not) internet waar service vooral een slechte bijzaak is.

    Service was hoofdzaak bij Jan Groot.
    Iets meer betalen maar een zeer goede meedenkende service verlening.

    We gaan het/ze missen.

    Eeuwig zonde dat hij ook geen personeel kon krijgen.
    De mensen worden tegenwoordig liever influencer of joetjoebber. Ik heb al een baan maar het lijkt mij echt leuk werk.

    Tisnietanders.
    Veel succes met je nieuwe baan.

    Beantwoorden
    • Niet Harold
      Niet Harold zegt:

      Inderdaad jammer dat de zaak sluit, weer meer in schagen leeg. Maar waarom een sneer naar een jongere generatie toevoegen aan een bericht zoals dit? Hoe is het de schuld van de één en niet de ander?

      Beantwoorden
  6. Peter
    Peter zegt:

    Wat ontzettend jammer. De laatste kleine electrospeciaalzaak in Schagen waar Service nog met een hoofdletter wordt geschreven en je nog als gewaardeerde klant wordt gezien ipv een target waar scoren het belangrijkste lijkt te zijn. Wij wensen Thijs veel succes bij zijn nieuwe job, maar zullen hem node missen. Hopelijk blijven onze wasmachine en droger nog jaren draaien

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):