Ingezonden: zorg voor een goed merkbeleving

Breng je een product op de markt dan wil je hiermee onderscheidend zijn. Je wilt ook dat mensen je product snel onthouden. Een goed idee is daarom niet genoeg. Om succesvol te worden moet je een herkenbaar merk in de markt zetten. Hoe word je een merk in plaats van een van de zovele bedrijven met hetzelfde dienstenpakket?

Merkbeleving

Merkbeleving heeft te maken met de reacties van een individu of een groep op een merk en hoe dit hun gedrag en gevoelens beïnvloedt. Dit zijn emoties, gevoelens, gedachten en interacties. Het is een blijvende indruk die een bedrijf creëert bij hun klanten en het grote publiek. Het creëren van een merkbeleving is belangrijk omdat het bedrijven helpt om positieve associaties op te bouwen tussen het merk en hun doelgroep. Een goede merkervaring zorgt voor een betere herkenbaarheid en bekendheid van het merk. 

Een goede eerste indruk

Een goede eerste indruk is belangrijk bij merkbeleving. Op allerlei momenten heb je de kansen om deze neer te zetten. Van het snelladen van je website tot het bieden van een een klantenservice die snel en vriendelijk reageert, het zijn allemaal momenten waarop je kan laten zien dat jij het merk bent dat je klant moet kiezen. Laat zien wat de identiteit van je merk is en promoot dit op ieder moment.

Authentiek

Klanten sluiten zich graag aan bij een merk dat geloofwaardig is en authentiek. Om te laten zien dat je authentiek bent is het belangrijk om consistent te zijn in het uitdragen van je communicatie. Het is absoluut geen goed idee om anderen te kopiëren. Originaliteit is een must. Daarnaast is het belangrijk dat je in je eigen merk gelooft. Als je zelf in je merk gelooft zullen anderen dat ook doen. 

Vertel je verhaal

Het maakt niet uit wat je bedrijf doet, het vertellen van je merkverhaal is belangrijk. Je merkverhaal beschrijft waarom je iets doet. Op zo’n manier dat je verhaal binnenkomt en onthouden wordt door je doelgroep. Het is de reden waarom jouw merk bestaat en wat het wil bijdragen aan de wereld. Om deze reden is je merkverhaal een belangrijk onderdeel van je merk. Bij ieder contactmoment dat je hebt met je doelgroep neem je hen mee in je verhaal. Hoe bepaal je eigenlijk je merkverhaal?

Ga in op het “waarom” 

Waarom doe je wat je doet? Wat is belangrijk voor je en wat maakt je uniek. Waar sta je voor en wat onderscheid je van de rest? Waar ben je trots op. Je onderscheidend vermogen hoeft niet iets heel groots te zijn, ook iets kleins kan een groot verschil maken. 

Wat is je geschiedenis

Hoe is je bedrijf ontstaan? Ooit heeft iemand binnen je bedrijf gedacht dat het anders moet. Wat was de reden daarachter en hoe is het bedrijf ontstaan. Mensen vinden het vaak fijn om te weten hoe je bedrijf ontstond.

Wie spelen er een rol?

Het is belangrijk om de karakters die een rol speelden in het bedrijf op een rijtje te zetten. Wie hielp er om het bedrijfsidee vorm te geven? Deze karakters zijn belangrijke bouwstenen om je verhaal verder vorm te geven. 

Vertel een menselijk verhaal

Een goed merkverhaal is eerlijk en menselijk. De dingen gaan niet altijd makkelijk en niemand is perfect. Vertel dus ook voor welke dilemma’s je hebt gestaan, welke risico’s je hebt genomen en welke moeilijke keuzes je hebt gemaakt. 

Vind je het lastig om zelf je merkverhaal te verweven in je communicatie? Een online marketing bureau kan je hiermee helpen.

De juiste tone of voice

Een passende tone of voice is een erg belangrijk onderdeel. Om te zorgen dat je de juiste tone of voice gebruikt is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Door de kenmerken en eigenschappen van je doelgroep te koppelen met die van je bedrijf kun je tot een tone of voice komen die zowel bij je bedrijf past als aansluit bij de doelgroep. 

Humor

Veel mensen voelen zich aangesproken door advertenties en andere content met humor. Humor kan dienen als een belangrijk onderdeel van je merkimago en communicatie. Er zijn vele voorbeelden te vinden van bedrijven die erg succesvol zijn geweest met het inzetten van humor bij hun reclamecampagnes. 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):