‘Gemeente waant de burger alwetend’
SCHAGEN – Gemeenten blijken teveel kennis te verwachten bij de burger. Dit is een van de conclusies van de Ombudsman.
Gemeenten gaan er te vaak vanuit dat de klant op hetzelfde niveau denkt als de medewerker die met de betrokkene communiceert.
‘Goede informatieverstrekking blijkt moeilijk te zijn. Het kan echter nooit eenvoudig genoeg uitgelegd worden. En er moet zeker niet vanuit gegaan worden dat de burger dat wel zal weten’, aldus de Ombudsman.
Zeker in het sociaal domein is er volgens de Ombudsman ‘een enorme hoeveelheid’ aan regels en uitzonderingen. ‘Veel mensen verdrinken hier als het ware in. Ook het in begrijpelijke taal opstellen van brieven vraagt voortdurend aandacht’, aldus de Ombudsman.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal