Column Wil je nog wel wonen in Hollands Kroon?
Hoe ervaart de burger de betekenis van de gemeente voor hun levensgeluk. De gemeente Hollands Kroon heeft een peiling gehouden onder haar inwoners om te horen wat ze vinden van hun gemeente. De peiling is niet denderend.
In de eerste plaats waarderen de inwoners de wijze waarop de gemeente hen betrekt bij het beleid met een 5,6. Twee op de tien inwoners vinden dat de gemeente haar afspraken nakomt en zich flexibel opstelt. Dit betekent acht op de tien niet. Opnieuw een minnetje.
In de tweede plaats geven de inwoners de dienstverlening van de gemeente een klein zesje. Ook dat is lager dan landelijk. Is er reden om in Hollands Kroon de vlag uit te steken? Nee. Ook de aanwezigheid van voorzieningen zoals de hoeveelheid groen, de aanwezigheid van winkels voor de dagelijkse boodschappen, speelvoorzieningen en openbaar vervoer worden lager gewaardeerd dan gemiddeld.
De helft van de inwoners van Hollands Kroon vindt dat de eigen woonbuurt de afgelopen jaren niet vooruit of achteruit is gegaan. De andere helft ziet wel een verandering: eerder achteruit dan vooruit. Ze geven ook voorbeelden. De plantsoenen en perken aan de Ing. Ovingestraat zijn vaak smerig en vol troep. De stoepen in de Karel Doormanstraat zijn erg hobbelig en er liggen tegels los.
Het onderhoud van de trottoirs is beneden alle peil. Sterker nog, er wordt helemaal niets aan gedaan. Tot zover de inwoners en die kunnen het weten.
De peiling laat ook zien dat de communicatie tussen gemeente en haar inwoners bepaald niet vlekkeloos gaat. Meerdere inwoners klagen steen en been. Iemand zegt: “Er worden voldoende initiatieven getoond om naar de bewoners te luisteren. Maar vervolgens kiezen burgemeester en wethouders hun eigen koers. Men verheft zich hoog boven de inwoners. Ambtenaren zijn aardig maar pakken niet door (of mogen dit niet).” En “Bewoners wordt gevraagd om mee te denken en mening te geven maar uiteindelijk staan de grote lijnen allang vast.” Geen onbekend geluid in gemeenteland: luisteren is zilver, lekker zelf beslissen is goud.
Hollands Kroon is qua omvang een hele grote gemeente met veel kernen. De enquêteur heeft geprobeerd dit op te vangen door de gemeente op te delen in gebieden noord, west, zuid en oost. Dat ziet er erg geknutseld uit. Hierdoor mis je het beeld per dorp. Mensen zijn niet gehecht aan Hollands Kroon maar aan hun dorp. Dan is het belangrijk te weten hoe dorpelingen hun eigen dorp waarderen. Dat dit niet is gemeten vind ik een ernstig gebrek aan het onderzoek.
Eugeen Hoekstra
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal