Column: Paniek
De gemeente Schagen heeft een fout gemaakt bij het versturen van gegevens van Wmo-cliënten aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK), waardoor veel mensen een verkeerde rekening hebben gekregen. Er moeten vast bij de gemeente veel verontrustende telefoontjes zijn binnengekomen over facturen die kant noch wal raken.
Op stel en sprong heeft men geprobeerd de foutieve informatie te herstellen. Maar er is nog een extra screening nodig op de groep cliënten met een woonvoorziening. Om hoeveel mensen het in totaliteit gaat, zegt de gemeente niet. Schagen telt 1.600 Wmo-cliënten.
Het CAK stuurt facturen voor de eigen bijdrage die Wmo-cliënten moeten betalen voor de hulp of voorziening, die ze gekregen hebben. De eigen bijdrage is per 1 januari dit jaar gewijzigd van 17,50 euro per 4 weken naar 19 euro per maand. Het CAK lukte het niet om voor 1 januari deze wijziging door de computer te halen. De eerste 7 maanden van het jaar kon de gemeente geen nieuwe cliënten aanmelden bij het CAK. maar ook betalingen van reeds bekende cliënten lag stil.
Daarbovenop komt nu het nieuws dat de gemeente het aangeleverde bestand aan het CAK niet van tevoren heeft gecontroleerd. Cliënten die een verkeerde rekening hebben gekregen moeten tot het einde van dit jaar wachten op een creditnota.
Je kunt er op wachten dat als een overheidsorganisatie iets moet wijzigen de chaos niet ver weg kan zijn. Per 1 januari 2020 werden gemeenten verantwoordelijk gemaakt voor de informatievoorziening richting het CAK. De zorgaanbieders waren er blij mee, want zij hadden hierdoor minder werk. Zij hoeven de gegevens niet meer in te vullen voor het CAK. Dit moet voortaan de gemeente doen. Dit vraagt van gemeenten een gedegen voorbereiding. Het niet tijdig en correct aanleveren van cliëntgegevens , kan grote gevolgen hebben, zegt het ministerie van VWS.
Maar iedereen wist allang dat 1 januari niet gehaald zou worden. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) geeft het CAK de schuld. Dat is er niet klaar voor. De gemeente Schagen waarschuwde haar cliënten meteen dat zijn hun eigen bijdrage moeten oppotten totdat de rekening komt. Of anders moeten ze een betaalregeling treffen met het CAK. Maar waarom zouden ze ? Zij hebben het probleem toch niet gecreëerd.
Na negen maanden lijkt het nu te lukken en dan maakt de gemeente Schagen een enorme fout door ongecontroleerde gegevens te versturen naar het CAK, waardoor veel mensen verkeerde rekeningen hebben ontvangen. Die moeten ze betalen totdat de eindafrekening is gemaakt over het hele jaar 2020. Wanneer die afrekening komt is onbekend. Chaos alom. En wie zijn de dupe? Zieke en gebrekkige mensen, vaak met een laag inkomen. Negen maanden maal 19 euro is 171 euro. Tel uit je winst.
Verleden jaar werden vele zorgbehoeftigen in Schagen geconfronteerd met de nadelige gevolgen van de overstap door de gemeente naar een andere leverancier van hulpmiddelen (rolstoelen, scootmobiels en trapliften). De overdracht verliep bepaald niet vlekkeloos en mensen moesten soms onverantwoord lang wachten op hun vervoersmiddel of traplift.
Wethouder Sigge van der Veek schrijft: “Het algemene advies aan cliënten, die vinden dat zij ten onrechte eigen bijdrage hebben betaald is, dat zij wachten tot zij aan het einde van het jaar de eindafrekening hebben gekregen. Indien zij daar nog vragen over hebben kunnen ze contact met ons opnemen.”
Wedden dat die afrekening er dan niet zal zijn!!
Eugeen Hoekstra
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal