Column: ongelijkvloerse kruispunten moet Schagen bereikbaarder maken
Onder onze publieke bestuurders woedt een hevige discussie over de bereikbaarheid van de Noordkop. De Kop is nog steeds niet goed bereikbaar en daarin moet verandering komen.
Onze regio bruist, zo beweren ze, kijk naar wat er in Petten gebeurt waar een heuse ‘Energy and Health’-campus uit de grond wordt getrokken, kijk naar de industriële ontwikkelingen in de Wieringermeer waar het een na het ander datacenter wordt gebouwd.
Vergeet niet Agriport in Middenmeer met zijn ambities en Den Helder waar de marine een flinke uitbreiding verwacht. Kortom, in de Noordkop is het booming business geworden  in de ogen van onze politici.
Dan is het vervelend dat we nog steeds zitten opgescheept met tweebaans wegen in ons gebied. Karresporen zijn het de N9, N245 en N248. Dat moet anders en beter, zeggen onze leiders.
De provincie startte vorig najaar een verkennend onderzoek naar lange termijnmaatregelen zoals wordt genoemd het opwaarderen van de N9 en de N245 van 2×1 naar 2×2 rijstroken. Ze vergeten de N248 om bij de N9 te komen vanaf Schagen. Dit voorjaar komt de provincie met resultaten naar buiten.
De maatregelen moeten Den Helder beter bereikbaar maken. Minder reistijd om er te komen. Schatting: 5 tot acht minuten sneller. Tel uit je winst. Maar voorlopig komt er enkel een nieuwe brug: de vervanging van de Basculebrug over het Noordhollands Kanaal. Hiervoor is geld op zij gezet. Geen cent nog voor de verbreding van de wegen.
De echte pijn ligt niet hier maar in Alkmaar. Je kunt de N9 wel verbreden en de N245, maar als je de knelpunten in Alkmaar niet eerst oplost dan schiet je er weinig op.
Het grootste en ergste knelpunt is inderdaad Alkmaar. De Westring kent meerdere kruispunten met verkeerslichten en een kruispunt zonder verkeerslichten. De Huiswaarderweg is onderdeel van de Ring en als gemeentelijke weg onderdeel van de N245 naar Schagen met afslagen naar de westelijke wijken van Alkmaar.
Regelmatig staat het er muurvast. Uiteraard tijdens de spits, maar ook als er weer een autobotsing heeft plaatsgevonden. En dat gebeurt daar nog wel eens een keer. Het tweede knelpunt is het ontbreken van een goede Oost-West verbinding. De AC de Graafweg krijgt dan wel weer een opknapbeurt maar de weg blijft ongeschikt als snelweg.
Zoals gememoreerd bieden  de N9 als de N99 in de huidige vorm, geen adequate oplossing voor de toenemende verkeersdruk. Het verkeer op de N250 staat regelmatig helemaal vast door reizigers die onderweg zijn van en naar Texel en door het woon/werkverkeer richting de marine en de haven. Â
Terug naar Alkmaar. Ik lees de kadernota duurzame bereikbaarheid 2019 van deze gemeente. De nota geeft een overzicht van zware en middelzware knelpunten in de ringen.
Het zijn er 10. De meeste op de N9, Martin Luther Kingweg, Kennemerstraatweg  en de N242. Dan komen de middelzware knelpunten. Ook 10. Ook weer de N9, maar ook de Huiswaarderweg en de Nollenweg met de afslagen naar het noorden en het zuiden van de westelijke ring, Ga er maar aanstaan.
Alkmaar komt met een resolute oplossing die heel veel geld kost: we maken de Westring ongelijkvloers en heffen sommige kruispunten op. Zo worden de kruispunten in de Huiswaarderweg en Nollenweg (vijf stuks) volledig ongelijkvloers. Het kruispunt bij de Schagerweg waarschijnlijk ook.Â
Wat gaat het kosten en wie gaat het betalen? Voor het laatste vooral de provincie. Maar waarom niet de gemeenten in de Noordkop? Dat verwacht de gemeente Alkmaar ook.
Zo staat het ook in de nota ‘ook zij profiteren hiervan.’ De kans hierop is niet groot. Zo willen de Noordkopgemeenten niet meebetalen aan het verbeteren van het kruispunt N9-Kogerdijk op het grondgebied van Alkmaar. Deze weigering vind ik geen goed signaal.Â
De kosten om de kruispunten in de westelijke ring ongelijkvloers te maken kost ongelooflijk veel geld: 123 miljoen euro. Een ontstellend hoog bedrag dat zelfs niet is op te brengen door de provincie en de gemeenten in de Kop. Het Rijk moet mee betalen. Het is de vraag of die bereidheid er is.
De knelpunten in de Randstad en daarbuiten krijgen meestal voorrang. Wie weet krijgt de regio Zandvoort ook voorrang boven de rest van Noord-Holland om de bekende reden. Onze politieke bestuurders zullen aan de bak moeten om het ministerie van infrastructuur te overtuigen dat ten noorden van Alkmaar de wereld niet ophoudt.
Wordt het nog wat met de bereikbaarheid van onze regio? Goeie vraag, ik denk dat het voorlopig bij wensdenken blijft.Â
Er is een snellere oplossing: het opwaarderen van N248 en N240 ( vanaf de A7 tot de N9 bij de Stolpen) Kost ook veel geld, maar hierdoor omzeilen we wel de knelpunten in Alkmaar.
Eugeen Hoekstra
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal