Column: Hoe moet het met het verkeer in de binnenstad?

Neem de veranderingen in de Nieuwstraat, in bijzonder de uitbreiding van Albert Heyn en wellicht de komst van Lidl in deze omgeving, beide zorgen voor meer verkeer in de driehoek Beethovenlaan, Schubertstraat en Langestraat. Met name de afwikkeling van het boodschappenverkeer is reden tot zorg. Meer verkeer betekent meer overlast voor de bewoners: meer lawaai en meer fijnstof. Ik heb geen idee hoe het gemeentebestuur dit probleem gaat oplossen.

Langestraat is zelf een probleemstraat met aan beide zijden grote boodschappenwinkels: zowel aan de westkant als aan de oostkant. Beide trekken veel verkeer aan. Dat verkeer moet ook weer weg. Maar de ruimte is overal smal. Zo heeft de straat aan de oostkant een nauwe ontsluiting op de Thorbeckestraat en Christoffelhof. Deze laatste mondt uit op de Beethovenlaan en via een merkwaardige bocht op de Frans Halsstraat. Alles bij elkaar is in dit deel van Schagen een ingewikkeld verkeerspatroon ontstaan: het vereist van chauffeurs enig vernuft en rijkunst om de auto op de juiste rijstrook te houden.

Het gemeentebestuur heeft in 2015 de bewoners van de Thorbeckestraat beloofd maatregelen te nemen om de verkeersdruk in deze straat te doen afnemen. Aanwonenden melden schade aan hun auto’s door vrachtwagens die door de smalle straat rijden. Zij willen een inrijverbod voor deze wagens. Twee jaar later was er nog niets veranderd met boze reacties als vervolg. Wethouder Van der Veek zorgde voor verkeersborden om vrachtwagenchauffeurs te verleiden een andere route te nemen, maar hij wist ook wel dat deze maatregelen geen zoden aan de dijk zouden zetten.

De bewoners gingen actie voeren. Dit jaar op 5 maart organiseerde het gemeentebestuur een inloopavond voor aanwonenden van deze straat. Doel was te praten over het invoeren van eenrichtingsverkeer voor auto’s in de Thorbeckestraat. Het autoverkeer kan dan vanaf het noordelijk deel van het centrum door de Thorbeckestraat richting het station rijden, maar niet in omgekeerde richting. 

De aanwonenden krijgen wat ze willen, maar opeens gaan er stemmen op om het eenrichtingsverkeer (zuid-noord) niet in te voeren. Heeft het gemeenbestuur wel goed nagedacht? De Ondernemersfederatie Schagen wil dat de straat vanaf het zuiden openblijft. De VVD lijkt dit ook te willen. Reden is de toegankelijkheid van de winkels voor de bevoorrading. Dat wordt met deze verkeersmaatregel erg moeilijk gemaakt. Maar belofte maakt schuld. Het gemeentebestuur kan niet terug. Dat maakt hem erg ongeloofwaardig.  

Zoals gezegd  is het verkeersbeeld in dit deel van de stad Schagen een rommeltje geworden. Personenauto’s, vrachtwagens en fietsers zijn elkaar concurrenten geworden op een en dezelfde betrekkelijk kleine ruimte. JESS wil dat de gemeente ook gaat praten met de bewoners van de Sweelinckstraat, Diepenbrockstraat en van de Van Renesstraat. Waarom? Omdat de inwoners van deze straten te maken krijgen met de gevolgen van het invoeren van eenrichtingsverkeer in de nabijgelegen Thorbeckestraat.

JESS: “We zeggen vooraf dat we de situatie om de toegang richting deze wegen verder te organiseren via de Beethovenlaan voor de schoolgaande jeugd uit de Nes onverantwoord vinden.”  JESS meent dat voor de Oosterstraat ook eenrichtingsverkeer moet komen. Dat is goed voor de doorstroming. Ik betwijfel dit omdat de Oosterstraat niet op dit soort verkeer is berekend.

Waarom zijn in dit gebied deze verkeersproblemen ontstaan? Dit komt doordat de gemeente alsmaar vasthoudt aan het idee dat supermarkten horen in het stadscentrum. Nadeel is dat ze zorgen voor heel veel verkeersbewegingen binnen een straal van een vierkante kilometer. De grens is allang bereikt. Met straks Lidl erbij wordt de situatie nog nijpender. In Medemblik-stad zijn de supermarkten uit het winkelgebied gehaald. Niets dan voordelen.  

Eugeen Hoekstra

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):