Column: het stiefkindje van Schagen
Fietsen voor je plezier in de gemeente Schagen is niet overal gegeven. De grootste klacht is het onderhoud of beter gezegd het gebrek aan onderhoud met als resultaat hobbels, kuilen en scheuren.
Vaak moeten fietsers ook de weg delen met snelverkeer. Hier en daar zijn er rode suggestiestroken op de wegen aangebracht, maar veel veiligheid bieden ze niet. Sommigen praten over schaamstroken omdat de gemeente geen geld wil besteden aan fietspaden.
Voorbeelden te over. Fietspad langs de Veilingweg, het fietspad van Sint Maarten naar Tuitjenhorn en verderop richting Waarland, fietspad langs de Smeetsweg en Volleringweg, fietspad vanaf de rotonde Warmenhuizen naar Schagerbrug enz. enz.
Dan heb ik het nog niet over de trottoirs op ‘t Noord, de Menisweg en de straten in de wijk Groeneweg. Bij de verkiezing van Fietsstad 2018 zat Schagen zelfs niet in de top-100 (van 388) gemeentes. Â
De meeste politieke partijen willen meer fietspaden, bijvoorbeeld langs de Zeeweg en de N245, een fiets-/wandelpad langs de Tolkervaart en een fietspad door de duinen van Callantsoog naar Sint Maarten en langs de Dergmeerweg. Deze doelstellingen hadden ze in hun verkiezingsprogramma’s opgenomen.
Het is interessant te weten wat de coalitie heeft opgenomen in het collegeakkoord 2018-2022. Een overzichtje:
-de gemeente gaat draagvlak organiseren voor een fietspad langs de duinen van Sint Maartenszee naar Callantsoog;
-er komt een vrijliggend fietspad  voor de schooljeugd langs de Diepsmeerweg, tot de afrit naar het tunneltje bij het Geestmerambacht;
-op de Terpweg, een belangrijke schoolroute, worden de fietssuggestiestroken opgeknapt;
-langs de Dergmeerweg komt geen fietspad, vanwege kosten en ruimtegebrek, schrijft de gemeente. Ze gaat wel onderzoeken met welk alternatief de route veiliger kan worden gemaakt;
-de wens leeft voor een vrijliggend breed fietspad tussen Dirkshorn en Schagen langs de N245, eventueel doorgetrokken van Alkmaar naar Schagen. De coalitie rekent op geld van de provincie;
-verder komt er goede bewegwijzering van fiets- en wandelroutes; Â
-het onderhoudsniveau van de fietspaden wordt inzichtelijk gemaakt.
Gaan we het meemaken dat er nieuwe fietspaden worden aangelegd terwijl niets fundamenteels wordt gedaan aan het achterstallig onderhoud van de bestaande fietspaden? Het verhaal is erger: voor nieuwe fietspaden is er ook nauwelijks geld. Een half miljoen voor de Diepsmeerweg in 2021. Voor de rest zijn het p.m. posten in de begroting.
Achterstallig onderhoud is een schuld. De gemeente laat het onderhoud versloffen en fleurt zo de begroting op. Druk je het achterstallig onderhoud uit in geld dan kantelt het zonnige beeld. Schagen staat imaginair hartstikke rood. Wethouder Heddes heeft eervorig jaar gezegd dat ‘we voor goed onderhoud van wegen, straten en groen 12,6 miljoen euro per jaar nodig hebben.’ De verwachting is nu dat Schagen in 2028 op het gewenste niveau zit.
Zo gaat het nu al jaren: je laat je inwoners 9% extra ozb betalen en wat je krijg je ervoor? Tot 2028 hobbelige wegen die in Oost-Europa niet misstaan.
Alleen spoedonderhoud is mogelijk: een lapje asfalt hier en een zandlaagje daar. Ik bedoel maar.
Eugeen Hoekstra
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal