Column: Frits hoeft niet naar de voedselbank
Er wordt aangebeld en ik doe de deur open. Er staan twee jongens van ongeveer achttien jaar op de stoep. Eén van de jongens zegt op enthousiaste toon: ‘Hoe gaat het met u meneer?’ Als iemand me aanspreekt met meneer ben ik meteen op mijn hoede. De jongens hebben beide een oranje sweater aan met ‘KiKa’ erop. Ik begrijp dat het gaat om een collecte voor het goede doel, namelijk het bestrijden van kanker bij kinderen. ‘Ik zie het al. Jullie zijn van KiKa. Maar ik geef nooit aan de deur,’ laat ik de jongens weten, waarop ik meteen de vraag retour krijg waarom ik niet aan de deur geef. Met de manier waarop hij het zegt suggereert hij dat het eigenlijk vanzelfsprekend is om te doneren. En al helemaal aan Kika. Wie wil nu niet kinderen met kanker helpen?
Het is niet mijn bedoeling om altijd met colporteurs in discussie te gaan, maar in dit geval doe ik het wel. ‘Jullie directeur krijgt een veel te hoog salaris en daar werk ik niet aan mee. Ik wil niet bijdragen aan zijn dikke BMW en zijn riante villa. Waarschijnlijk krijgt hij jaarlijks meer dan een ton. Hoeveel verdienen jullie per uur? Een euro?’
De woordvoerder van de twee voelt zich aangevallen en neemt het op voor ‘zijn’ directeur. Hij ratelt maar door over de grote inzet van de baas die al vanaf het begin strijdt tegen kinderkanker en daar gerust wel wat mee mag verdienen. Hij heeft zijn verhaal er goed ingestampt, net zoals je wel ziet bij Jehova’s getuigen. Gelukkig zet hij zijn voet niet tussen de deur maar doet hij wel denken aan een grammofoonplaat die vastloopt. ‘Als je directeur nu het deel van zijn salaris dat hij niet nodig heeft inlevert en gebruikt om nog meer goeds voor kinderen met kanker te doen zou hij laten zien geen graaier te zijn,’ merk ik op. De jongens merken dat ze bij mij geen voet aan de grond krijgen en besluiten maar weg te gaan. Even later zijn ze in gesprek met mijn buurman. Zal hij wél doneren en bijdragen aan het hoge salaris van de directeur van KiKa?
Toch ben ik benieuwd naar het salaris van die directeur. Zou hij echt meer dan een ton verdienen? Het is snel opgezocht en het blijkt dat de directeur, Frits Hirschstein, in 2020 bruto € 133.000 verdiende. Het jaar ervoor zelfs € 141.000, inclusief een eindejaarsuitkering van bijna € 10.000. Dat is geen kattepis en bijna vier keer modaal. Frits hoeft niet naar de voedselbank zullen we maar zeggen. Overigens, het is een feit dat bijna alle directeuren van goede doelen meer dan een ton per jaar te besteden hebben. De meeste bestuurders beschouwen hun goede doel als een bedrijf. Zo hoopt Frits dat zijn bedrijf nog verder groeit. Zou hij dan niet stiekem denken dat hij zijn salaris dan nog wat kan verhogen?
Op televisie zie je veel reclames voorbij komen voor goede doelen. Gelikte filmpjes waarin zielige hondjes, paarden of leeuwen figureren. Of ondervoede baby’s uit een Afrikaans land. Met onze hulp kunnen ze een beter leven krijgen. Onze financiële hulp is bittere noodzaak. Voor drie euro per maand redt je een leven. Bijvoorbeeld bij Save the Children waarvan directeur Pim Kraan jaarlijks € 140.000 incasseert. Maar, is te lezen op de website, het is ruim onder de norm. Geven Frits en Pim met hun hoge salarissen niet een verkeerd signaal?
Voor zeven euro krijgt een straathond weer een liefdevol thuis. Al die advertenties roepen ons op om geld te geven. Geld als ultieme oplossing voor alle wereldproblemen. Geld als middel om alle leed uit de wereld te helpen.
Maar is het geld niet eerder de oorzaak van veel leed? Geld wakkert immers onze hebzucht en consumptiedrang aan en dat betekent meer vervuiling. En meer vervuiling betekent meer kinderkanker. Bijvoorbeeld in IJmuiden waar Tata Steel kankerverwekkende stoffen de lucht in blaast. Het is een feit dat mensen die daar wonen verhoudingsgewijs meer kans op het krijgen van kanker hebben. Dus ook de kinderen. Laat KiKa daar onderzoek naar doen? Voorkomen is namelijk beter dan genezen…
Kees Zwaan
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal