Column: Dakloze migranten in Hollands Kroon?

Het eerste wat je leest op de flitsende website van Agro Care is ‘we care for people’. Het is een multinational met vestigingen in vier landen en zo’n 1500 medewerkers. Het hoofdkantoor is gevestigd in Maasdijk ( het Westland) en er is o.a. een filiaal op Agriport in Middenmeer waar het hele jaar door tomaten worden geteeld. Op de  website wordt gewezen op het ‘respect voor de natuur’ en ‘vooral het respect voor mensen’ van Agro Care. Die ‘zorg voor de natuur en voor mensen’ komt tot uitdrukking in de naam van het bedrijf. Maar is die claim voor wat betreft mensen wel gerechtvaardigd?

Agro Care is mede eigenaar van NL Jobs, het uitzendbureau dat mensen in Oost Europese landen rekruteert voor de kassen van tuinbouwers, waaronder Agro Care te Middenmeer. Het zijn mensen uit vooral Polen, Bulgarije en Roemenië die naar Middenmeer komen om tomaten te plukken. De ‘zorg’ voor deze mensen houdt op zodra ze niet meer nodig zijn. Ze worden behandeld als wegwerpartikelen. Dan toon je als bedrijf weinig respect voor de arbeidsmigrant c.q. het menselijke individu.

Elektriciteit en gas zijn erg duur geworden. Dat betekent voor bedrijven in de glastuinbouw dat ze steeds meer geld kwijt zijn om hun producten te kunnen telen. De meerkosten voor energie worden doorberekend in de prijs die de consument tenslotte betaalt. Tomaten kun je het hele jaar door kopen doordat ze in kassen worden geteeld en zullen dus veel duurder worden. De vraag is of ze dan nog wel door ons gekocht zullen worden.

Het telen van tomaten lijkt niet meer zo lucratief te zijn als vóór de energiecrisis. Producenten zoals Agro Care realiseren zich dat ze de prijzen niet te drastisch kunnen verhogen en met een kleinere winstmarge tevreden moeten zijn. Er zijn ook telers die zijn gestopt met het produceren van gewassen die heel veel energie vragen. Zij hebben de gaskraan dichtgedraaid en de schakelaar omgezet. Dat lijkt nu ook te gebeuren bij Agro Care in Middenmeer. Er wordt bericht dat er kassen zijn gesloten en honderden tomatenplukkers zonder werk ’thuis’ zitten. NL Jobs zou inmiddels de huur van enkele logiesaccommodaties in de Kop van Noord-Holland hebben opgezegd. Waar zijn de arbeidsmigranten die hier woonden naar toe gegaan? Zijn ze terug naar Polen of Roemenië gegaan of zijn ze gaan zwerven?

Op verschillende plekken in Nederland ‘huizen’ inmiddels werkloze arbeidsmigranten in het struikgewas langs de snelwegen. In de buurt van de A7 en de Berkhouterweg in Hoorn staan tentjes verscholen waarin door uitzendbureaus als NL Jobs ontslagen buitenlanders verblijven. In de Betuwe zijn tijdens het plukseizoen van fruit veel handen nodig. Maar dat is tijdelijk werk en na het seizoen kunnen de arbeidsmigranten weer vertrekken. Het gevolg is dat mensen niet alleen het werk maar ook het dak boven hun hoofd verliezen. Langs de A15 bij Tiel (de stad van Flipje) zijn tentenkampen van dakloze arbeidsmigranten die daar bivakkeren.

Waar blijven de honderden tomatenplukkers die door Agro Care/ NL Jobs zijn ontslagen? Ontstaan er plekken in het Robbenoordbos of het Dijkgatsbos waar ze noodgedwongen tentjes neerzetten? Wat zegt dat over onze zorgzame samenleving?

De kleur van de Agro Care website is voornamelijk groen, met hier en daar enig tomatenrood. Een duidelijk geval van ‘greenwashing’. Bovendien koketteert Agro Care met David Attenborough die een goed woordje doet voor de Nederlandse tuinbouw. Attenborough pleit voor duurzaamheid. Maar is glastuinbouw wel zo duurzaam? Is het gebruik van bestrijdingsmiddelen en kunstmest duurzaam in de zin zoals Attenborough het bedoelt?

Slecht voor je arbeiders zorgen is niet duurzaam. De ‘gastarbeiders’ lijken op de website van Agro Care allemaal tevreden te zijn en leggen positieve getuigenissen af.

De werkelijkheid is anders. Op een Facebookaccount staan bijna uitsluitend negatieve beoordelingen over Agro Care en NL Jobs, zoals deze: “Ik werkte in juni 2020 een week in Green Pack (gelieerd aan Agro Care) in Maasdijk. Ik ging daar met NL Jobs en het was de slechtste werkervaring ooit. (…) Het gebrek aan menselijkheid, manieren of professionaliteit en het extreem vijandige gedrag van de leiders op deze plek heeft me geschokt.

Ik raad het niemand aan omdat ze je niet als een arbeider behandelen, maar als een slaaf in een concentratiekamp. De accommodatie die NL Jobs aanbiedt heeft een zeer hoge prijs, er zijn tweepersoonskamers met gedeelde keuken en gedeelde wasmachine voor € 100 per week per persoon. Er is veel lawaai omdat er meer dan 100 kamers zijn in het zogenaamde hotel. Helaas dekt de Nederlandse wet deze bedrijven, waardoor kwetsbare mensen die geld nodig hebben op deze respectloze en onmenselijke manier worden behandeld. Ik hoop dat lokale autoriteiten deze plek zullen controleren en zien dat wat daar gebeurt menselijke slavernij is.”

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Kees Zwaan is vast columnist van Noordkop Centraal.



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):
1 antwoord
  1. Vincent Jansen
    Vincent Jansen zegt:

    Beste heer Zwaan,

    NL Jobs herkent zich totaal niet in het door u hierboven geschetste verhaal en bevindingen
    dat vol feitelijke onjuistheden staat. NL Jobs neemt uw artikel dan ook zeer serieus want het
    brengt schade toe aan onze goede reputatie.

    Gedegen en betrouwbare journalisten verdiepen zich bovendien eerst in een onderwerp,
    alvorens zulke stellige beweringen te doen. Wij verwijzen bijvoorbeeld naar het mooie artikel
    van NHD journaliste Lydia Jasper:
    https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20220304_36457975
    Daarnaast vraagt NL Jobs ieder jaar aan haar internationale medewerkers, in hun eigen taal,
    hoe tevreden ze zijn om voor NL Jobs te werken en bij de klanten van NL Jobs.

    Ruim 2.400 medewerkers werden in december jl. bevraagd in een online enquête. 1.134 van
    hen gaf gehoor aan deze oproep en kwam met eerlijke feedback, die zij anoniem mochten
    insturen. De algehele beoordeling van deze medewerkers is een 8.7 voor NL Jobs en een 8.4
    (348 respondenten) voor AgroCare.
    Om u een kijkje in de keuken te geven en uit te leggen waarom u feitelijke onjuistheden
    schrijft, ontvangen wij u graag in ons logiescentrum op Agriport te Middenmeer.

    Daar staat de deur sowieso altijd open voor iedereen, dus stapt u in het vervolg vooral even
    binnen indien u vragen heeft.
    Uw telefoonnummer is online niet te vinden. Zou u de moeite willen nemen ons even te bellen
    voor een afspraak?
    U kunt contact opnemen met Vincent Jansen – Regiomanager Noord-Holland.

    Reactie geplaatst op verzoek NL Jobs door de redactie

Reacties zijn gesloten.