Column: Autovrij of luw?

De term huiskamer kom je tegen in stukken van de gemeente. Bedoeld wordt de Markt: een publieke plek om elkaar te ontmoeten. Een plek waar je je veilig voelt. En het is er gezellig. Corona zorgde naast narigheid ook voor iets opwindends: de uitbreiding van de terrassen op de Markt met instemming van het gemeentebestuur. Eerst moesten we wennen aan de nieuwe verkeerstoestand, maar gaandeweg gingen steeds meer mensen hechten aan de nieuwe situatie.

Het was nog niet helemaal perfect, een beetje meer comfort had best gemogen en in plaats van hekken hadden er als straatmeubilair bloemenbakken moeten staan. Niettemin werd de Markt echt een plek van gezelligheid en ontmoeting. Het gemis aan parkeerplaatsen rond het kerkgebouw gaf geen extra problemen elders in de stad. Intussen is de situatie weer teruggebracht naar de oorspronkelijke situatie en dat valt niet mee.

De SES presenteerde vorig jaar november een plan om te zorgen voor een autoluwe Markt in 2025. Hoofdlijnen van het plan: minder auto’s, meer groen, bredere trottoirs en grotere terrassen. Patrick van Emmerik van AVEM Architecten mocht ten overstaan van opgetrommelde raadsleden vertellen hoe hij de Markt ziet met minder auto’s.

Door van de Markt een ‘huiskamer’ te maken. Een gebied waar je je veilig voelt (geen auto’s die je omver rijden) en waar het fijn is om er te vertoeven. Het mag van mij ook veel groener worden op de Markt. Er is wel erg veel verstening aanwezig en dat is wel een dingetje in de zomer. Maak van de parkeerplaatsen om de kerk groene bloemrijke oases, waardoor er een aangename sfeer ontstaat op de Markt.  

De winter komt eraan. De Markt ziet er weer uit als vanouds, maar de geest is uit de fles. De horecaondernemers zijn in gesprek met het college over een nieuw plan: er komen extra terrassen tijdens de wintermaanden. Gaan die er dan ook komen? Dan komt er weer een nieuwe verdeling van de ruimte op het marktplein. Het college vindt het prima.

Een verandering is ook dat op de donderdagen tot 1 maart 2021, twee verkoopwagens van de weekmarkt worden verplaatst naar de Markt. Op de donderdagen wordt het volledige marktterrein (Nieuwstraat, Markt en Gedempte Gracht) afgesloten voor alle rijverkeer (ook fietsers). Voor deze maatregelen moet de gemeente nog wel een verkeersbesluit nemen. Dit in aanmerking genomen is een autoluwe Markt niet ver weg.

Er is verzet. De auto moet niets in de weg worden gelegd. Zonder auto’s is er geen reuring. De winkels moeten optimaal bereikbaar zijn voor klanten van buiten Schagen; tenslotte heeft de stad Schagen een regionale functie. Maar de veiligheid dan? Schonere lucht zonder benzinedampen is toch veel waard? Toch zie ik dat het college in haar standpunt aan het opschuiven is. Hoeveel dagen in het jaar is de Markt al autovrij? Ja, autovrij. U leest het goed. Stukje bij beetje gaat de Markt op slot.

Eugeen Hoekstra

 

 

 

Wil je niets missen uit Schagen en de regio?
Avatar foto
Je leest een bericht uit het rijke archief van Noordkop Centraal



Geef hier jouw reactie (check eerst onze huisregels):