Acht vragen over glasvezel
SCHAGEN – Als 40% van de inwoners het wil, komt er in de hele gemeente Schagen glasvezel. Maar veel mensen weten niet precies wat ze van glasvezel kunnen verwachten.
Tot 31 december konden inwoners zich inschrijven. Omdat de 40% toen nog lang niet was gehaald is de inschrijftermijn verlengd.
Tot eind maart kunnen inwoners zich aanmelden voor glasvezel. Â Â
Heeft u zelf vragen over glasvezel in Schagen? Stuur ze naar [url|mailto:redactie@schagenfm.nl|redactie@schagenfm.nl].
1. Waarom glasvezel?
De bestaande netwerken van KPN en Ziggo zijn beperkt in capaciteit. Vooral het KPN netwerk kent beperkingen. Het Ziggo netwerk is sneller, maar ook dat netwerk zal in de toekomst de toenemende vraag niet meer aan kunnen.
Het Ziggo netwerk ligt ook niet overal. In de buitengebieden en op bedrijventerrein is vaak alleen een KPN aansluiting.
Er zal steeds meer data worden gebruikt om TV te kijken en te downloaden. Het internet wordt ook een belangrijk platform voor onder andere zorg en automatisering in huis.
2. Waarom is 40% noodzakelijk?
De aanleg van een compleet nieuw netwerk kost miljoenen. De aanleg is alleen mogelijk als voldoende mensen er ook gebruik van gaan maken.
In het verleden werden huis-aan-huis netwerken aangelegd door  bedrijven of de overheid, maar de risico’s en kosten zijn te groot. Daarom heeft de gemeente Schagen gekozen voor Trined en E-Fiber. Die bedrijven kunnen de investering alleen doen bij voldoende deelname.
3. Mijn internet en TV doen het prima, dus waarom overstappen?
Het gebruik van internet zal de komende jaren snel toenemen. De huidige kabels kunnen die hogere vraag in de toekomst mogelijk niet aan. Glasvezel heeft een veel hogere snelheid. In Schagen wordt een snelheid van 500 mb up- en download beloofd. Ziggo biedt maximaal 300 mb download en 30 mb upload.
4. Kan ik zelf mijn provider kiezen?
Op dit moment is dat nog niet mogelijk. Trined is in de startfase de enige provider die beschikbaar is voor glasvezel in Schagen. Andere providers kunnen ook hun diensten aan gaan bieden, maar dat zal pas gebeuren als het netwerk is aangelegd.
5. Kan ik mijn huidige email-adres behouden?
Nee, dat kan niet. Tenzij je al een ‘open’ email-adres hebt, zoals Gmail of Hotmail. Als je een email-adres hebt van Ziggo of KPN, dan krijg je een nieuw adres. Je kunt overwegen om al eerder over te stappen naar bijvoorbeeld Gmail. Je kunt dan je mail automatisch door laten sturen naar Gmail en de afzender automatisch een bericht laten sturen dat je een nieuw email-adres hebt.
6. Wat zijn de kosten van glasvezel?
De kosten van glasvezel zijn vergelijkbaar met de kosten van een Ziggo abonnement. Wie echter ook een interactieve ontvanger wil is ongeveer € 10,- per maand meer kwijt.
7. Kan ik alle TV-zenders blijven ontvangen?
De zenderpakketten van alle providers zijn met elkaar vergelijkbaar. Ook glasvezel biedt een compleet pakket met alle belangrijke zenders. Omdat glasvezel meer data kan verwerken, zullen ook steeds meer zenders in 4K worden doorgegeven. Dit beeld is veel scherper dan de huidige HD. Jouw TV moet wel geschikt zijn voor 4K. De meeste nieuwe TV’s zijn geschikt voor 4K.
8. Kan ik mijn TV-ontvanger blijven gebruiken?
Nee, er is een nieuwe ontvangen nodig om TV te blijven kijken. Deze ontvangen krijgt u bij het nieuwe abonnement. Wie nu een smartcard in zijn TV heeft zal ook een aparte ontvanger (en dus een extra afstandsbediening) moeten gebruiken.
- Tip ons met foto's, filmpjes en verhalen via redactie@noordkopcentraal.nl
- Volg ons ook via Facebook, Threads, Instagram of TikTok. Word abonnee van ons Youtube-kanaal
- Volg het laatste nieuws altijd via noordkopcentraal.nl
- Luister via FM of online naar onze radiozender
- Kijk via Ziggo, KPN of online naar ons TV kanaal